حداقل 10 استان کشور درگیر آفت  هستند

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، دکتر باغستانی در نشست خبری که امروز(ششم دی ماه) در محل سازمان حضور داشت، گفت: حداقل 10 استان کشور درگیر آفت  هستند و اعتبارات در این 10 استان به مقدار بیشترمی باشد چرا که ما وجود آفتها در استان هایی مانند خراسان جنوبی که با خشکسالی چند ساله روبرو هستند  را بصورت ویژه می بینیم.

معاون وزیر و رییس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: روند اعتبارات ملی که در اختیار استان قرار دادیم، روند افزایشی داشته است.

وی با اشاره به اینکه گزارش خسارات وارد شده از بابت آفتهای موجود در بخش کشاورزی استان نظیر کرم خراط و زنگ جارویی زرشک به ستاد بحران کشور ارسال شده، بیان کرد: ستاد بحران کشور برای اختصاص اعتبارات ویژه قول همکاری و مساعدت لازم را ابراز کردند، اما با وجود پیامد زلزله کمی روند اختصاص اعتبار کند شد.

معاون وزیر گفت:امروز سازمان حفظ نباتات فقط درگیر آفتی مثل کرم خراط نیست و در هر منطقه ای درگیری خاصی دارد که در همین ارتباط عنوان پروژه های ملی را تهیه و در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار دادیم و قول هایی هم در مورد تخصیص اعتبار گرفته ایم.

دکتر باغستانی در خصوص سفر به استان و بازدید از باغات و مزارع اظهار داشت: ابتدا تقدیر و تشکر از همکاران محترم مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی که با توجه به اعتبارات محدودی که داشتند، زحمات زیادی را متقبل شدند، چرا که توانسته اند چه کرم خراط و چه آفت زنگ زرشک را در 500 هکتار آلودگی نگه دارند و در حقیقت آفت را سطح اراضی استان مدیریت کردند.

 معاون وزیر و رییس سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص اینکه بحران خشکسالی و وجود آفت ها کمتر از زلزله نیست، گفت: چون می دانیم که خالی شدن روستاها هم بحران مهم و معظل خطرناکیست، برای این منظور قول تامین اعتبارات برای خرید سم و سمپاش وافزایش اعتبار نسبت به خشکسالی 18 ساله را گرفته ایم  اما از آنجا که متولی بحران نیستیم و بقولی نه اعتبار گیرهستیم و نه اعتبار دهنده، ولی تمام تلاش خود را خواهیم کرد که از ستاد بحران کشور باز هم تأمین اعتبار کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه محصولات جایگزین هم اقدامات شایسته ای در استان خراسان جنوبی انجام شده است افزود: کشت نشاء چغندر قند، کلزا و خارشتر از جمله این اقدام هاست که حتی استان هایی مثل کرمان و اصفهان بذر خارشتر مورد نیاز را از این استان تهیه می کنند.

 دکتر باغستانی در پایان با توجه به افتتاح واحد قرنطینه در منطقه ویژه اقتصادی که روز گذشته صورت گرفته بود، گفت: منطقه ویژه اقتصادی می تواند یک محل مناسب برای ترانزیت کالا باشد ودرحوزه قرنطینه هم این منطقه میتواند بسیار فعال و پویا عمل کند.