۱۵۰۰هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی زیر کشت کلزا می رود

به گزارشروابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، هاشم ولی پور مطلق در حاشیه بازدید از مزارع کشت کلزای خضری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی در تعیین الگوی کشت برای کشاورزان چند عامل از جمله ایجاد الگوی کشت اقتصادی برای کشاورزان، منابع محدود موجود در هر منطقه و نیازهای کشور را در نظر می گیرد.

وی با بیان اینکه کلزا محصولی است که شامل حال همه این عوامل می شود، بیان کرد: کلزا هم نیاز روغنی کارخانجات روغن کشی را تامین کرده و هم از نظر اقتصادی به نفع کشاورز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد نیازهای کارخانجات روغن کشی یا به صورت خام وارد و یا روغن از خارج برای مصرف وارد می شود، عنوان داشت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال رسیدن به خودکفایی مشابه گندم در تولید دانه های روغنی است که هم رونق کارخانجات روغن کشی را به دنبال دارد و هم از نظر اقتصادی به نفع کشاورز است.

افزایش ۲۵ درصدی عملکرد مزارع با کشت کلزا

ولی پور مطلق ادامه داد: از طرف دیگر مزرعه ای که در آن کلزا کشت می شود ۲۵ درصد افزایش عملکرد گندم را در سال بعد خواهد داشت به دلیل اینکه ریشه آن نوعی کود بوده و میزان نیتروژن عالی خاک را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه همه این عوامل سبب شد که کشت کلزا در دستور سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گیرد، بیان داشت: چون فرهنگ کشاورزان با کشت کلزا نامأنوس بود اجرای این طرح سخت بود چراکه باید باید هم فرهنگ سازی شود و هم مراقبت کنیم و در عین حال خود را با شرایط اقلیمی هماهنگ می کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال ۹۳ سطح زیر کشت کلزا در استان تنها ۲۰ هکتار بود و این میزان در سال های قبل صفر بود، بیان کرد: این میزان در سال گذشته به ۷۵۰ هکتار افزایش یافت اما سرما زدگی سبب شد که ۱۵۰ هکتار رویش سبز داشته باشد.

ولی پور مطلق با بیان اینکه این تجارب در سال اخیر به بار نشسته است، عنوان داشت: امسال برنامه ابلاغی استان کشت کلزا در یک هزار هکتار است که بر اساس برنامه کشت تاکنون ۹۰ درصد تعهد اجرا شده و ۹۰۰ هکتار زیر کشت این محصول قرار گرفته است.

رویش ۵۰ درصد مزارع کلزا

وی اضافه کرد: از این میزان ۴۵۰ هکتار سطح سبز است یعنی ۵۰ درصد از کاشت منجر به رویش شده که اگر از این مرحله عبور کند نگران سرمازدگی آن نیستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: علاوه بر این ۶۰۰ هکتار دیگر نیز در برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد.

ولی پور مطلق با تأکید بر اینکه کشاورزان نگران مصرف نیاز بذر برای کشت در مزرعه نباشند، افزود: در کاشت کلزا بر اساس نظر کارشناسان اگر تراکم از حد متعادل بالاتر باشد میزان برداشت کم تر می شود در نتیجه چهار کلیو بذر کلزا در هر هکتار برای کشت کفایت می کند.

وی با بیان اینکه خرید کلزا از کشاورزان به صورت تضمینی خواهد بود، عنوان داشت: پیش بینی می شود قیمت آن در سال جاری بالاتر از سه هزار تومان باشد که تا ۱.۵ برابر گندم درآمد دارد.

به گفته وی کشت کلزا در استا از ۱۵ شهریور ماه آغاز و تا ۲۵ آبان ماه نیز بسته به شرایط آب و هوایی می تواند ادامه داشته باشد.