به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، عصر امروز پنجشنبه (24 آذر) با حضور وزیر جهاد کشاورزی پروژه مدیریت جامع آب از آبخیز تا جالیز در محل قنات بلده فردوس افتتاح شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در این مراسم با بیان اینکه مخزن ذخیره آب قنات بلده حجم یک میلیون متر مکعب و یکی از بزرگترین مخازن آبی در کشور است، از اعتبارات ویژه در طرح آبخیز تا جالیز خبر داد و افزود: تاکنون ۱۰ میلیارد تومان برای بهره برداری از این قنات اعتبار هزینه شده است و برای اتمام این قنات و استفاده بهینه ۱۰۰ میلیارد تومان است. جعفری افزود: بیش از دو هزار هکتار در پایین دست ۱۳ رشته قنات بلده زیر کشت هستند و با اتمام این پروژه شاهد پیشرفت چشم گیری در حوزه کشاورزی فردوس خواهیم بود.

مشاور طرح مخزن قنات بلده فردوس نیز گفت: خراسان جنوبی به عنوان استان پایلوت طرح آبخیز تا جالیز شروع به کار کرد و از اثر گذاری این طرح در پایدارسازی و بهینه سازی مصرف آب و همگام سازی طرح با الگوی کشت متناسب با خراسان جنوبی گفت و افزود: عدم کفایت آبیاری از جمله مشکلات قنوات بلده است و در هنگام اوج مصرف بیش از ۳۱ درصد و در هنگام کاشت زعفران ۱۶ درصد کمبود منابع آبی داریم که با احداث این مخزن برای ۹۰۰ هکتار سطح زیر کشت موجود ۱۰۰ درصد منابع آبی تامین و در سایر حوزه ها برای افزایش سطح زیر کشت قادر به تامین آب خواهیم بود. وی از طراحی چند منظوره این مخزن برای پرورش ماهی و همچنین حوزه گردشگری خبر داد و افزود: امسال حدود یک سوم اعتبارات تامین شده و در حال حاضر به صورت دیون این پروژه ادامه دارد و امیدواریم دولت با تخصیص اعتبار برای این طرح که پایلوت کشوری است ما را همراهی کند.

مدیر عامل قنات بلده نیز برای ادامه پروژه خواستار تزریق اعتبار شد و گفت: اعتبارات این مخزن قطره چکانی است و امیدواریم برای بهره مندی از این پروژه تزریق اعتبارات سرعت بیشتری داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم گفت: پروژه احداث استخر ذخیره آب قنات بلده با عنوان طرح مدیریت منابع آب از آبخیز تا جالیز در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد طرح حیاتی و پیشرفته ای است که  با هدف توسعه کشت های گلخانه ای، بهره مندی از آب های روان فصلی، بهر مندی از سیستم های نوین آبیاری و ... اجرا شده است.

ساداتی نژاد افزود: تلاش داریم تا پایان سال ۳۰ میلیاردی که برای مخزن نیاز است از محل اعتبارات سفر تامین کنیم و بدهی پیمانکار را هم تسویه کنیم تا شاهد بهره برداری به موقع پروژه باشیم. وی افزود: برای بقیه اعتبارات و سامان دهی پایین دست قنات  برای سال آینده برنامه ریزی انجام می شود.

گفتنی است ظرفیت ذخیره سازی این استخر هزار مترمکعب می باشد.

بازدید از این طرح با حضور نماینده مردم شهرستان های فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، ائمه جمعه، فرماندار و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی انجام شد.

همچنین قنوات بلده شامل 13 رشته قنات دایر و دو رشته قنات خشک به طول 29 هزار و 801 متر است و 3 هزار نفر بهره بردار دارد .

حدود 4 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه تحت پوشش این قنوات قرار دارد و در حال حاضر 2 هزار و 500 هکتار از این اراضی زیر پوشش انار، زعفران و پسته می باشد.