به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی در شورای اداری فردوس که با حضور وزیر جهادکشاورزی برگزار شد، گفت: فردوس دارای مجتمع های بزرگ دامداری و دامپروری است و از زمان دولت نهم تاکنون قول های بسیاری برای مرتفع کردن عامل های محدود کننده مطرح شده است و امیدواریم توجه ویژه به تامین زیرساخت ها در این دولت انجام شود.

دکتر جعفری تامین اعتبار ۱۰۰ میلیاردی برای اتمام احداث مخزن آبی قنات بلده، توجه به سند الگوی کشت، انجام کشت قراردادی، سند دار کردن اراضی، تخصیص تسهیلات ارزان قیمت برای احداث سردخانه و صنایع تبدیلی را خواستار شد. همچنین  اخذ مجوز مرکز ترویج کشاورزی، مبارزه با آفات و انجام طرح برای کاهش آسیب به محصولات کشاورزی، حمایت از محصولات ارگانیک، فرهنگ سازی و توجه خاص به تولید این گونه محصولات از دیگر موارد مطرح شده توسط رئیس سازمان جهاد کشاورزی بود.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در شورای اداری فردوس گفت: خود کفایی در حوزه کشاورزی که بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است در برنامه دولت است و چون خرده مالکی کشاورزی بسیار است کشاورزی اقتصادی نیست و بیشتر معیشتی است.

دکتر ساداتی نژاد راه خروج از معیشتی بودن کشاورزی را انجام و کشت کشاورزی قراردادی بیان کرد و افزود: در کشور ما کشاورزی قراردادی تنها یک درصد است و در سایر کشورها به بالای ۴۰ درصد رسیده است. بنابراین تا پایان این دولت به دنبال افزایش کشت قراردادی هستیم.

وی همچنین کشت الگویی مطابق با شرایط اقلیمی هر منطقه و کاشت محصولات را یادآور شد و ادامه داد: برای سند دار کردن اراضی کشاورزی ، فعالان این عرصه اقدام کنند تا یکپارچه سازی انجام و حذف مشکلات تداخلی با منابع طبیعی را شاهد باشیم.

وی در خصوص ارتقا دانشکده پیراپزشکی فردوس نیز از قول وزیر بهداشت گفت: تا دو الی سه هفته آینده این مهم محقق و در شورای گسترش به تصویب خواهد رسید.

وزیر جهاد کشاورزی درباره مشکلات آبی و احداث مخزن آبی قنات بلده از تامین بخشی از اعتبارات تا پایان امسال خبر داد و افزود: برای تامین آرد کارخانه آرد گندم فردوس به منظور ایجاد اشتغال و برای صادرات آرد به افغانستان هم بررسی ها انجام شود.

وی بااشاره تعطیلی برخی کارخانجات شیر،  گفت: احداث و احیای کارخانجات لبنی اگر سرمایه گذاری تمایل نداشت اتحادیه ها را وارد خواهیم کرد تا فرآوری محصولات دامی در همین شهرستان ها انجام شود.

ساداتی نژاد از خرید تضمینی دام فقط در خراسان جنوبی گفت و افزود: در حوزه طیور و مرغ گوشتی اتحادیه ها فعال می شوند و حامی مرغ دار و دامدار می شوند تا تولید کنندگان دغدغه نداشته باشند.

وی از اعلام آمادگی برای مقابله با آفات و نوسازی باغات خبر داد و افزود: برای حمایت هم از تولید کننده و هم مصرف کننده دولت ورود می کند و تمام تلاش بر تولید پایدار و عرضه مناسب و ارزان برای مصرف کننده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مشکل دامداران در خصوص فروش شیر به برخی کارخانه های لبنیات در استان های دیگر و تسویه حساب سه ماهه با دامداران از وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی خواستار رسیدگی و پرداخت یک ماهه پول دامداران شد‌.

ساداتی نژاد از تخصیص ۹ میلیارد تومان در حوزه قنوات استان، تخصیص اعتبار و تسهیلات برای بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات به فعالان دامدار و کشاورز دو شهرستان فردوس و سرایان خبر داد و افزود: احداث مرکز ترویج نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.