به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، مدیرجهاد کشاورزی درمیان گفت: سال گذشته ۲۰۰ هکتار از اراضی زیرکشت زرشک این شهرستان به آفت زنگ زرشک آلوده بود اما امسال با توجه به بارندگی های اخیر و ایجاد رطوبت بیشتر احتمال می رود این میزان به ۳۰۰ هکتار افزایش یابد.

محمد حسن جاویدی اظهارداشت: سال گذشته ۲۰۰ هکتار از اراضی زیرکشت زرشک این شهرستان به آفت زنگ زرشک آلوده بود اما امسال با توجه به بارندگی های اخیر و ایجاد رطوبت بیشتر احتمال می رود این میزان به ۳۰۰ هکتار افزایش یابد.

 وی ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری زنگ جارویی زرشک و به منظور بسیج و مشارکت عمومی کشاورزان در امر مبارزه، این مدیریت از امروز مانور مبارزه با زنگ جارویی زرشک  را در کانون های آلودگی آغاز کرد.

وی با بیان این که عملیات هرس همگانی امروز در روستاهای نوغاب آنیک، آنیک، ماسنان و نوقند انجام می شود افزود: فردا نیز در روستاهای مناوند، خوان و کلاته ملا عملیات هرس همگانی انجام می شود.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی درمیان روز جمعه نیز مبارزه  شیمیایی در باغاتی که عملیات هرس انجام شده صورت می گیرد.

بخش قهستان کانون آلودگی زنگ زرشک

جاویدی با اشاره به این که کانون آلودگی های آفت زنگ زرشک بیشتر روستاهای بخش قهستان شهرستان درمیان است گفت: به همین منظور قبل از سال جدید در روستاهای این بخش که قرار است عملیات هرس درختان زرشک انجام شود کلاس های آموزشی برگزار شد.

وی تصریح کرد: عملیات مقابله با زنگ زرشک سرفصل اعتباری ندارد و با همراهی نهادهای چون بسیج، بنیاد علوی، و همکاری خود بهره برداران، دهیاران و شورای اسلامی روستاها این کار انجام می شود.

همچنین جهاد کشاورزی از سمومی که از سال های قبل در اختیار دارد برای سمپاشی کشاورزان را یاری می کند.

۲ روش مقابله با زنگ زرشک

وی هرس و سم پاشی درختان آلوده را دو روش مهم مبارزه با زنگ زرشک اعلام و اظهارکرد که در این طرح با همکاری مردم شاخه‌های آلوده را هرس شده و آتش زده می شود و در کنار آن بهره برداران درختان را سم پاشی می کنند.

افزون بر این کارشناسان حوزه حفظ نباتات جهاد کشاورزی ضمن نظارت بر عملیات، مسائل فنی را به باغداران گوشزد می‌کنند.

بارندگی و طغیان آفت

به گفته مدیرجهاد کشاورزی درمیان با توجه به افزایش بارندگی‌ها در سال زراعی جاری و افزایش رطوبت هوا، امسال این آفت در مقایسه با سال‌های گذشته شیوع بیشتری دارد و حالت طغیانی به خود گرفته است.

جاویدی مبارزه همگانی را راهکار مناسبی برای از بین بردن آفت زنگ جارویی زرشک دانست و اضافه کرد: در برخی روستاها همه کشاورزان برای مبارزه  دست به کار نمی شوند  و از طرفی صاحبان برخی باغات در شهرها حضور دارند و برای هرس و رعایت بهداشت باغ خود اقدام نمی‌کنند.

علایم آفت زنگ زرشک

مدیر جهاد کشاورزی درمیان آفت زنگ زرشک را یک بیماری گیاهی با عامل قارچ دانست و گفت: علایم این آفت به صورت تاول‌هایی پشت برگ‌ درختان ظاهر می‌شود و در طول چند سال درخت را جارویی می‌کند.

جاویدی با اشاره به این که آفت یاد شده به راحتی به وسیله باد، انسان و علف‌های هرز منتقل می‌شود، ادامه داد: اولین‌بار این بیماری سال ۸۶ در یکی از روستاهای بخش قهستان درمیان مشاهده شد و به مرور به دیگر نقاط درمیان به ویژه مناطق مستعد آلودگی از جمله مناطق کوهستانی با درصد رطوبت بالا سرایت کرد.

 به گفته وی گسترش این آفت هر سال خسارت زیادی به باغداران شهرستان وارد می‌کند و با توجه به قابلیت بالای این بیماری در به خطر انداختن زرشک منطقه، کارگاه‌های آموزشی زیادی برای زرشک‌کاران برگزار می‌شود و بروشورهایی درباره مقابله با زنگ زرشک و پرورش مناسب درخت زرشک در اختیار کشاورزان منطقه قرار گرفته است.

وی گفت: درمیان با سطح زیر کشت ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار و با تولید سالانه ۳ هزار تن زرشک خشک، سومین تولید کننده این محصول استراتژیک در خراسان جنوبی است. 

شایان ذکر است که خراسان جنوبی مهد تولید یاقوت سرخ است و این محصول در شهرستان های بیرجند، قاینات، زیرکوه درمیان و سربیشه تولید می شود. این محصول استراتژیک از ابتدای فصل گل دهی درختان در بهار و میوه بستن همواره در معرض تهدیدهایی قرار می گیرد که از جمله آن زنگ جارویی است.

اولین ‌بار صدای زنگ جارویی زرشک سال ۸۶ در یکی از روستاهای بخش قهستان درمیان به صدا درآمد و به مرور به دیگر نقاط شهرستان به ویژه مناطق مستعد آلودگی از جمله مناطق کوهستانی با درصد رطوبت بالا سرایت کرد.

امسال که بارندگی های بهاری بیش از دیگر سال ها بوده سبب شده است تا زنگ جارویی زرشک حالت طغیانی تری به خود بگیرد به گونه ای که در شرایط فعلی ۳۰۰ هکتار از اراضی شهرستان درمیان درگیر این آفت شده  و نگرانی های زرشک کاران سومین قطب تولید یاقوت سرخ در استان را دو چندان کرده است.