به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، محمدرضا زرگری اظهار داشت: سربیشه به عنوان قطب تولید گل محمدی در خراسان جنوبی شناخته می‌شود و رتبه اول سطح زیرکشت و تولید در استان خراسان جنوبی را دارد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سربیشه گفت: به دلیل سازگاری این محصول با شرایط اقلیمی شهرستان، کشاورزان طی دهه گذشته رو به کاشت این گل آورده و برداشت گل معطر محمدی که سازگاری مناسبی با خشکسالی دارد، از سطح ۱۷۵هکتار گلستان های گل محمدی بارور در شهرستان سربیشه آغاز شده است.

 وی با بیان اینکه کل سطح زیرکشت گل محمدی در شهرستان ۲۰۵ هکتارمی باشد، افزود: تعداد150 بهره بردار درسطح شهرستان، در حوزه گل محمدی مشغول به فعالیت هستند و طی سال جاری بیش از 450 تن گل محمدی‌تر از گلستان‌های شهرستان برداشت می‌شود.

زرگری درآمد کشاورزان در این راستا را بالغ بر 22 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در این شهرستان برداشت گل محمدی بواسطه تنوع اقلیمی از اواخر اسفند در بخش درح شهرستان آغاز و تا اوایل خرداد ادامه دارد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سربیشه درخصوص مزایای کشت گل محمدی عنوان داشت: گل محمدی به دلیل تحمل کم‌آبی، یکی از مناسب‌ترین گونه‌های قابل کشت در شهرستان سربیشه  است.

وی ادامه داد: علاوه بر این به دلیل باردهی سریع، کاشت و نگه‌داری آسان باغ، نبود نیاز به حفاظت محصول روی درخت، می‌تواند درآمد بیشتری را برای کشاورزان به همراه داشته باشد.

وی افزود: این طلای معطر نسبت به سایر محصولات کشاورزی، درگیری کمتری با آفات دارد و می‌تواند به صورت خشک شده نیز مورد استفاده قرار گیرد یا از آن گلاب و اسانس استحصال شود.

زرگری خاطرنشان ساخت: طی سال گذشته بیش از 1 میلیاردوهفتصدمیلیون تومان تسهیلات برای احداث باغات جدید پرداخت شده است و زمینه پرداخت تسهیلات کم بهره در سال جاری برای توسعه کشت گل محمدی فراهم شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سربیشه گفت: یکی از چالش های پیش روی محصول گل محمدی موضوع فرآوری آن است  که درصورت تامین تسهیلات برای خریداری ماشین آلات تا قبل از شروع برداشت سال آینده، با راه اندازی کارخانه گلاب گیری و اسانس گیری زنجیره ارزش گل محمدی تکمیل خواهد شد.