به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، امروز چهارشنبه (۱۸ بهمن) و همزمان با هفتمین روز از دهه مبارک فجر، با حضور کاظم خاوازی قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی، استاندار خراسان جنوبی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، سردار مهدوی فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) استان، نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس و تنی چند از مسئولین استانی و شهرستان، گلخانه مجتمع کشت و صنعت بیدمشک شهرستان سربیشه افتتاح شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی در این مراسم اظهار کرد: ظرفیت واحد مرغداری گوشتی مجموعه کشت و صنعت بیدمشک نیز با ۴۵ هزار قطعه و واحد مرغ تخم‌گذار آن ۲۴۰ هزار قطعه است.

وی ادامه داد: این مجتمع، دارای یک گاوداری شیری ۲ هزار رأسی با ظرفیت فعلی هزار و ۳۰۰ راس گاو شیری با تولید روزانه فعلی ۱۱ تن شیر است که ۳ تن از شیر تولیدی در کارخانه خودش تبدیل به محصولات لبنی می‌شود و مازاد شیر به گناباد ارسال می‌شود.

جعفری گفت: در حوزه باغبانی این مجتمع ۶۰ هکتار پسته، ۱۶ هکتار گل محمدی، پنج هکتار زرشک و چهار هکتار عناب کشت می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان وجود ترمینال ضبط پسته ۳۰۰ تنی در مجتمع بیدمشک، افزود: اکنون ۱۲ تن از ظرفیت ایت ترمینال ضبط پسته فعال است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه زراعت این مجتمع ۴۵ هکتار گندم کشت می‌شود، یادآور شد: از مجموع اراضی کشاورزی در اختیار ۴۰ هکتار آن آبیاری کم‌فشار و ۵۴ هکتار آبیاری تحت فشار اجرا کرده است.

جعفری از اشتغال ۱۸۴ نفر در مجتمع کشت و صنعت بیدمشک (غیر از گلخانه) خبر داد و افزود: تا آخر سال واحد پرورش ماهی تیلاپیا نیز به مجموعه اضافه می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مجتمع بیدمشک در حوزه گلخانه ۶ هکتار با بانک کشاورزی قرارداد دارد اما سه هکتار دیگر هم اضافه کرده که هنوز تکمیل نشده است، عنوان کرد: این گلخانه هیدروپونیک بسته با استفاده از تکلنولوژی‌های نوین از اسپانیا، صرفه‌جویی ۳۰ درصدی در مصرف آب دارد.

وی بیان کرد: این گلخانه در هر هکتار ۴۰۰ تن محصول برداشت می‌کند و در مجموع ۲ هزار و ۴۰۰ تن برداشت سالانه از ۶ هکتار گلخانه مجتمع بیدمشک است که این به ظرفیت صادراتی استان کمک می‌کند.

جعفری از آماده‌سازی ۲ هزار مترمربع برای تولید نشاء گوجه فرنگی و هزار مترمربع برای سورتینگ(تفکیک و دسته بندی محصول) خبر داد و افزود: همچنین ۴۰۰ مترمربع سردخانه هم احداث شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی افزود: سرمایه‌گذار مجتمع بیدمشک برای توسعه فعالیت خود نیازمند تأمین اعتبار است.

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی در این مراسم اظهار کرد: در سطح استان هم‌افزایی خوبی بین دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان وجود دارد.

وی با گلایه از عملکرد بانک‌های در سطح ملی و عدم پرداخت به موقع تسهیلات، افزود: انتظار است که بانک‌ کشاورزی با توجه به اینکه دولت سیزدهم کار و خدمت‌رسانی را در دستور کار خود قرار داده است، همراهی لازم را داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: امیدواریم شاهد نگاه مثبت بانک‌های مختلف به ویژه بانک کشاورزی در پروژه‌های مختلف سطح استان باشیم.

قابل ذکر است؛ در هفتمین روز از دهه مبارک فجر، گلخانه ۳ هکتاری مجتمع کشت و صنعت بیدمشک شهرستان سربیشه با حضور استاندار خراسان جنوبی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، امام جمعه و جمعی از مدیران استانی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این گلخانه ظرفیت تولید ۴۰۰ تن گوجه‌فرنگی در هکتار را دارد. همچنین این گلخانه می‌تواند سالانه ۲ هزار و ۴۰۰ تن گوجه‌فرنگی تولید و علاوه بر تأمین نیاز داخل این محصول را به کشورهای روسیه و امارات نیز صادر کند. برای آماده‌سازی این پروژه ۱۷۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.