به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان گفت: شیر خشک شتر برای نخستین بار در این استان تولید می شود و چهار کارخانه فرآورده های لبنی در این زمینه شرایط لازم را فراهم کرده اند. سید جلال مدرسی افزود: این چهار کارخانه مواد لبنی مجوزهای لازم را برای تولید شیر و دوغ پاستوریزه و سیب سلامت اخذ کرده اند و به زودی تولید شیر خشک شتر را در برنامه واحد تولیدی قرار می گیرد.
وی بیان کرد: تاکنون شیر خشک شتر در هیچ جای کشور تولید نشده است لذا خراسان جنوبی نخستین گام را برداشته و از این طریق صادرات هم خواهیم داشت.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: به دلیل اینکه ماندگاری شیر شتر پاستوریزه یا به شکل دوغ، کم است به سمت تهیه شیر خشک رفته ایم که اقدامات اولیه در این خصوص انجام شده است.
وی گفت: در این زمینه دوره های آموزشی با حضور شرکت های فعال برگزار شد و امروز و فردا نیز در مرکز استان دوره آموزشی با همکاری سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای شترداران برگزار می شود.
مدرسی یادآور شد: در حال حاضر بیش از 30 هزار نفر شتر در خراسان جنوبی وجود دارد و روزانه 2 تن شیر شتر در این استان تولید می شود که از نظر خواص درمانی و خوراکی بسیار مفید است.
وی گفت: خراسان جنوبی 20 درصد جمعیت شتر کشور را به خود اختصاص داده و بعد از استان سیستان و بلوچستان در جایگاه دوم جمعیت شتر کشور است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه اقلیم استان برای پرورش شتر بسیار مناسب است افزود: باید به عنوان بخش دولتی شرایط ارگانیک مدنظر سرمایه گذاران را در استان تامین کنیم.
وی گفت: در پایان این دوره آموزشی که در ارتباط با نحوه دوشیدن بهداشتی شتر در حال برگزاری است، قراردادهایی با شترداران منعقد و از هفته آینده شیر شتر استان جمع آوری می شود. گفتنی است در استان خراسان جنوبی، بالغ بر دو هزار شتردار مشغول پرورش و نگهداری شتر هستند و همچنین سهم عمده ای از آمار شتر شیرده، به خراسان جنوبی اختصاص دارد