به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ، عباس کشاورز، امروز ۲۹ بهمن در مراسم تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی استان گفت: شرایط بخش کشاورزی در کشور خوب است و باید توجه کافی به تولید در بخش کشاورزی داشته باشیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر ۸۲ درصد انرژی مورد نیاز کشور و انرژی غذایی در داخل کشور تامین می‌شود و از این لحاظ کارنامه قابل قبولی داریم اما همچنان ممتاز نیست.

وی عنوان داشت: در حال حاضر ۸۲ درصد انرژی مورد نیاز کشور و انرژی غذایی در داخل کشور تامین می‌شود و از این لحاظ کارنامه قابل قبولی داریم اما همچنان ممتاز نیست.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سه سال متوالی واردات گندم به کشور انجام نمی‌شود که این توفیق بزرگی بوده است، افزود: گندم، برنج و ذرت ماده غذایی اصلی در جهان را تشکیل می‌دهد.

کشاورز تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران، آسیای مرکزی، اروپا و کانادا محصول گندم، در آمریکای جنوبی و بخش عظیمی از آفریقا محصول ذرت و در آسیای شرقی محصول برنج از جمله محصولات اصلی است.

وی ادامه داد: همچنین در بحث شکر بدون اینکه مساحت آن در کشور زیاد شود به خودکفایی رسیدیم و در آستانه دو رقمی شدن بحث خودکفایی روغن نیز هستیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه خراسان جنوبی یک استان کم آب است، خاطرنشان کرد: اما مشکل آب، مهم‌ترین مشکل کشور در تولید است و تمام کشور با شدت و ضعف دچار مشکل آب هستند که باید با آن کنار بیاییم.

کشاورز با بیان اینکه باید به سمت کشت محصولات کم آب بر برویم، اظهار کرد: برای مدیریت آب چندین نسخه قابل اجرا تهیه شده که باید به این نسخه‌ها عمل کرد و قبل از اینکه بحران آب ما را از فعالیت‌های خود خارج کند، باید بتوان این مشکل را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران قادر است بحران آب را مدیریت کند، گفت: اگر محصولی بهره وری کافی ندارد باید در کار خود تجدید نظر کنیم و به سمت محصولات با بهره وری بالا برویم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورری با بیان اینکه باید روش کشاورزی را به جای بذر به نشا منتقل کرد که این اقدام می‌تواند در کاهش ۳۰ درصد مصرف آب کمک کند، افزود: اصلاح تراکم کشت، اصلاح تاریخ نشا، ایجاد کشاورزی حفاظتی و اصلاح سیستم آبیاری از جمله اقداماتی است که می‌توان انجام داد تا هم اقتصاد رونق بگیرد و هم مزرعه کشاورزی آباد شود.

کشاورز بیان کرد: دامپروری با کشاورزی عجین شده لذا نباید این موضوع را نادیده گرفت و در کنار کشاورزی باید به دامپروری توجه کرد.

وی با بیان اینکه باید زنجیره تولید در بخش کشاورزی تقویت شود و تکنولوژی را توسعه داد، یادآور شد: محصول سبزی صیفی باید در گلخانه کشت شود و تا وقتی که این محصول در گلخانه نباشد سرمایه گذار و بازاری برای آن وجود ندارد.