به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مدیر صنایع سازمان گفت: تعداد۱۰ کارخانه فرآوری زرشک با ظرفیت ۱۱ هزار و ۳۴۸ تن در استان فعال است.

احمد بیکس افزود: 380 سالن بهداشتی زرشک برای نگهداری و خشک کردن این محصول در استان مجوز دریافت کرده است که ظرفیت اسمی این مکان‌ها 39 هزار تن و ظرفیت عملی آن‌ها نیز هفت هزار و 856 تن است.

وی با بیان اینکه همچنین 10 کارخانه فرآوری زرشک با ظرفیت 11 هزار و 348 تن در استان فعال است، اظهار داشت: در سالن‌های بهداشتی زرشک، خشک کردن محصول از حالت خرمنی به نیمه‌صنعتی تبدیل و برای خشک کردن آن با کیفیت مطلوب و مناسب اقدام می‌شود.

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: سال گذشته 19 هزار و 50 تن زرشک از 15 هزار و 563 هکتار باغ‌های این محصول برداشت شد که امسال نیز برداشت زرشک در استان از نیمه مهر آغاز می‌شود و تا اواخر آذر با توجه به شرایط آب و هوایی ادامه دارد.

بیکس تعداد بهره‌برداران محصول زرشک در خراسان‌جنوبی را 25 هزار نفر اعلام و اظهار کرد: زرشک به‌عنوان یکی از محصولات استراتژیک استان از منابع درآمدی کشاورزان محسوب می‌شود.

وی بیان داشت: بیش از 98 درصد زرشک ایران در این استان تولید و زرشک تولیدی علاوه بر مصرف داخل به دیگر کشورها از جمله حاشیه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: بیشترین سطح زیر کشت زرشک در خراسان‌جنوبی با چهار هزار و 233 هکتار مربوط به قاینات است.