به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان گفت: تاکنون ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات در استان شناسایی و اطلاعات مکانی ۳۰۰ رشته قنات ثبت شده است.

محمدحسن افزود: تعداد قنات های موجود در استان حدود یک هزار و ۵۰۰ مورد بیشتر از تعداد مذکور است و شرکت آب منطقه ای مسئول شناسایی قنوات است لذا با همکاری مشاوران این شرکت برای یکسان سازی اطلاعات قنوات تلاش خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در مجموع ۴۰ درصد قنوات خراسان جنوبی احیا و بازسازی شده است گفت: برای احیای تمامی قنوات اعتبار زیادی نیاز است اما هر سال بودجه محدودی در اختیار استان قرار می گیرد در حالیکه مرمت قنوات به صورت دوره ای و مستمر باید انجام شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: امسال ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی به منظور احیا و مرمت قنوات به استان خراسان جنوبی اختصاص یافت اما هنوز اعتبارات استانی ابلاغ نشده است.

وی خراسان جنوبی را دومین استان قنات خیز کشور معرفی کرد و گفت: این استان ۱۶ و ۱۷ تیرماه جاری میزبان شانزدهمین کمیته فنی قنوات کشور است.

غلامی ادامه داد: این همایش با حضور مسئولان ۱۰ استان دارای قنات کشور از جمله سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، سمنان، اصفهان، همدان، فارس، کرمان، جنوب کرمان، یزد و مرکزی در بیرجند برگزار می شود.

وی بیان کرد: بررسی دستورالعمل های اجرایی، حل مشکلات قنوات، اصلاح فهرست بهای قنوات در سطح کشور از مهمترین اهداف تشکیل این کمیته و برگزاری این همایش است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، بررسی اطلاعات مکانی قنوات را از دیگر اهداف برگزاری این کمیته برشمرد و اظهار داشت: تاکنون اطلاعات مکانی استان های همدان، یزد و خراسان شمالی ثبت شده است.