به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، رییس سازمان در شورای حفاظت از منابع آبی استان گفت: در مرحله دوم باید چاه‌های غیرمجاز تعیین تکلیف شوند که در استان بیش از 300 حلقه چاه غیرمجاز داریم و بعد باید نسبت به خرید چاه‌های کشاورزی کم بازده اقدام شود.

غلامرضا قوسی افزود: تاکنون سامانه نوین آبیاری در 22 هزار و 500 هکتار از اراضی خراسان‌جنوبی انجام شده که تا پایان سال جاری این رقم به بیش از 30 هزار هکتار افزایش پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: تعهد امسال ما اجرای 8 هزار و 800 هکتار سامانه نوین آبیاری است که تاکنون در 20 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی طرح نوین آبیاری مطالعه و نقشه برداری شده است. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: از ابتدای امسال سامانه‌های نوین آبیاری در یک‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان انجام شده است. 

 قوسی با بیان اینکه رتبه چهارم کشور را در زمینه اجرای طرح‌های نوین آبیاری داریم، گفت: سال گذشته نیز طرح‌های نوین آبیاری در بیش از 7 هزار و 500 هکتار از اراضی استان انجام شده است.

 وی با اشاره به اجرا و تصویب طرح سازگاری با اقلیم و کاهش حجم آبی چاه‌های کشاورزی استان، اظهار کرد: ابتدا باید تمام چاه‌های کشاورزی استان هوشمندسازی شوند که این طرح تنها در 70 درصد چاه‌های کشاورزی اجرا شده است.

 وی ادامه داد: در مرحله دوم باید چاه‌های غیرمجاز تعیین تکلیف شوند که در استان بیش از 300 حلقه چاه غیرمجاز داریم و بعد باید نسبت به خرید چاه‌های کشاورزی کم بازده اقدام شود، اما آب منطقه ای خراسان جنوبی در ابتدا به سراغ سهل ترین روش کاهش برداشت آب از چاه‌های کشارزی مجاز رفته است.

 قوسی با بیان اینکه اگر به سراغ کاهش برداشت از چاه‌های کشاورزی مجاز برویم، مهاجرت روستائیان افزایش و شاهد تنش های اجتماعی در استان خواهیم بود، تصریح کرد: با اختلال در بخش کشاورزی در تولید مواد خام برخی صنایع که از بخش کشاورزی تامین می‌شود نیز اختلال ایجاد خواهد شد.

 وی عنوان کرد: برای مدیریت و جبران آب در بخش کشاورزی پروژه‌هایی را تعریف کرده‌ایم که اجرای پروژه‌های سازه‌ای و طرح‌های آبخیزداری و پروژه‌های آب و خاک از جمله این طرح‌ها است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی تشریح کرد: در طرح‌های آبخیزداری 161میلیون مترمکعب استحصال آب خواهیم داشت، میزان صرفه جویی در پروژه های غیرسازه ای 54 میلیون متر مکعب و در طرح های آب و خاک 199میلیون متر مکعب خواهد بود.

 وی ابراز داشت: با اجرای این طرح‌ها در استان کسری مخزنی نخواهیم داشت که سراغ کاهش آب چاه‌های کشاورزی برویم.

 غلامرضا قوسی عنوان کرد: بیش از 9 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در خراسان جنوبی در دست اجرا است.