به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، عصر دیروز دوشنبه (31تیر98) دکتر شکوری مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران ودکتر بیکی مجری طرح تیلاپیای سازمان شیلات  ایران در بدو ورود به خراسان جنوبی به بازدید از بزرگترین مرکز تولید و پرورش زالوی شرق کشور رفتند.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران در حاشیه این بازدید و در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر با اشاره به سفر اخیر سازمان شیلات ایران به خراسان جنوبی، گفت: پیرو سفر دکتر خون میرزایی به این استان، امروز برای پیگیری مصوبات سفر ایشان به خراسان جنوبی آمدیم.

مهدی شکوری به کم آبی در خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: خراسان جنوبی با وجود اینکه استانی کم آب محسوب می گردد اما فرصت های بسیار خوبی در زمینه آبزی پروری می تواند داشته باشد.

وی با بیان اینکه پرورش زالو هم بعنوان یک فرصت مناسب برای استفاده بهینه از آب و ایجاد اشتغال محسوب می شود، عنوان داشت: با توجه به وجود آبهای نامتعارف که برای زراعت مناسب نیست و برای جلوگیری از هدررفت هرگونه منابع آبی میتوان از طرح های توسعه آبزی پروری استفاده بهینه کرد.

وی اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده 150 هزار قطعه بچه ماهی کپور از مرکز شیلاتی به استان حمل می شود تا به صورت رایگان دراختیار آبزی پروران قرار گیرد .

شکوری با بیان اینکه خراسان جنوبی یکی از چهار استان مجاز برای پرورش ماهی تیلا پیا است افزود: در آینده نزدیک تعدادی بچه ماهی تیلا پیا به استان انتقال داده  و در اختیار متقاضیان واجد شرایط گذاشته می شود.

وی همچنین با اشاره تولید هزار و 300 تن ماهی کپور و قزل الا در این استان  گفت: امیدواریم با بهبود روشهای پرورش در استخرهای دو منظوره ی کشاورزی تولید را افزایش دهیم.

مدیرکل دفتر آبزیان سازمان شیلات کشور همچنین از پرورش زالو در استانهای همچون خراسان جنوبی که با مشکل کم آبی مواجه است به عنوان یک فرصت برای اشتغال زایی یاد کرد و افزود:  مهم ترین مشکلی که در خصوص توسعه پرورش زالو در کشور است توسعه قانونی ان است و بحث استفاده از خون در مراحل پرورش است که خوشبختانه با هماهنگی صورت گرفته بین سازمان غذا و دارو، دامپزشکی و سازمان شیلات ایران این مشکل در کمیته ملی زالو مقررشده است که مصرف خون با توجه به شرایطی که دامپزشکی تعیین کرده است و غذاو دارو هم اون رو تکمیل کرده مجاز شناخته شود.

به گفته شکوری در صورت اجرایی شدن این دستورالعمل پرورش و عرضه زالو من بعد به صورت کاملا قانونی و شناخته شده خواهد بود .