به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران در نشست خبری با خبرنگاران خراسان‌جنوبی گفت:صادرات ماهیان زینتی سال گذشته به دو میلیون دلار رسید.

مهدی شکوری افزود: سرانه مصرف ماهی در جهان بالای ۲۰ کیلوگرم برای هر فرد در سال و در کشورهای در حال توسعه نزدیک ۱۷ کیلوگرم است.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران بیان کرد: در سال گذشته در ایران مصرف ماهی نزدیک ۱۱ کیلوگرم برای هر فرد در سال و در خراسان‌جنوبی متأسفانه تنها نزدیک پنج کیلوگرم بوده است.

شکوری با اشاره به اینکه در سرانه مصرف انواع ماهی قیمت تأثیرگذار است، ادامه داد: اما بیش از آن ذائقه و سلیقه مردم در این موضوع نقش آفرین خواهد بود چرا که مردم برای یک فست فود هزینه یک کیلو ماهی را می‌دهند ولی حاضر نیستند برای خرید ماهی هزینه کنند.

وی اظهار کرد: البته در سال‌های اخیر در میزان مصرف ماهی اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است و میزان مصرف ماهی از ۴ کیلوگرم در دهه ۷۰ به حدود ۱۰-۱۱ کیلوگرم برای هر فرد رسیده است.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران ادامه داد: در حال حاضر موافقت اصولی برای پرورش ۲۰ هزار تن ماهی تیلاپیا در کشور صادر شده که برنامه‌ریزی بر پرورش ۵۰ هزار تن تا پایان برنامه ششم است.

شکوری افزود: بعد از اینکه تولید ماهی ارزشمند تیلاپیا در خراسان‌جنوبی و کشور به میزان انبوه رسیده باید در وهله اول بر افزایش سرانه مصرف ماهی و بعد برای صادرات آن به کشور افغانستان برنامه‌ریزی کرد.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر برنامه‌ریزی بر این است که از پرورش ماهی تیلاپیا در استان‌ها و مناطقی که مجوز ندارند جلوگیری و تنها در چهار استان دارای مجوز این اتفاق صورت گیرد.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران در زمینه پرورش ماهیان زینتی عنوان کرد: خراسان‌جنوبی در سال گذشته حدود ۱.۵ میلیون قطعه ماهی زینتی پرورش داده که در حوزه اشتغال‌زایی نیز بسیار تأثیرگذار است.

شکوری با اشاره به اینکه از آب‌های خاکستری نیز می‌توان برای پرورش ماهی زینتی استفاده کرد، بیان کرد: تلاش ما بر ایجاد یک پایانه صادراتی برای صادرات ماهیان زینتی است.

وی با اشاره به سود دو میلیون دلاری صادرات ماهیان زینتی در سال گذشته برای کشور یادآور شد: کشورهای عربی، افغانستان، ترکیه و آذربایجان عمده کشورهای هدف صادرات ماهیان زینتی هستند.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران گفت: در زمینه پرورش زالو نیز با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های ذی ربط استفاده از خون دام‌هایی چون بز، گاو، گوسفند و شتر تحت شرایطی برای پرورش زالو بلامانع است.