به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی از آماده سازی بارگاه های زرشک خبر داد و گفت: همزمان با آغاز برداشت زرشک، تعداد 34  بارگاه زرشک برای نگهداری و خشک کردن این محصول در خراسان جنوبی آماده شده اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: در بارگاه های بهداشتی زرشک، خشک کردن محصول از حالت خرمنی به نیمه صنعتی تبدیل می شود.

وی اظهار داشت: بارگاه های بهداشتی، دارای ارتفاع مناسب و تهویه کافی برای خشک کردن با کیفیت زرشک هستند. 

وی بیان کرد: برای  بسته ‌بندی و فرآوری زرشک و احداث بارگاه در آینده و احداث باغ زرشک از محل بند الف تبصره ۱۸ تا سقف حدود ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات در استان پیش‌بینی شده است.

قوسی تعداد واحدهای فرآوری و بسته بندی محصول زرشک را 13 واحد اعلام کرد و افزود: از این تعداد 6 واحد فعال و 7  واحد نیمه فعال است که امیدواریم با برداشت امسال همه واحدها فعال شوند.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی تمام واحدها 9 هزار و 370 تن است، گفت: با فعالیت تمام واحدها، برای 157 نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از حمایت جهادکشاورزی از متقاضیان برای تاسیس بارگاه یا واحد فرآوری و بسته بندی خبر داد و گفت: مجوز تأسیس مرتبط با فرآوری و بسته بندی زرشک برای 11 فقره با مجموع ظرفیت2 هزار و 407 تن صادر شده است.

غلامرضا قوسی تشریح کرد: امسال 16 هزار و 726 هکتار از باغات خراسان جنوبی زیرکشت زرشک است که پیش بینی می شود 20 هزار و 500 تن محصول از این باغها برداشت شود.

گفتنی است که محصول زرشک در خراسان جنوبی از اواسط مهر تا اواسط آذر برداشت می شود.