به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، صبح امروز دوشنبه (23دی98) نشست خبری اصحاب رسانه با معاون بهبود تولیدات دامی سازمان در خصوص هاب شتر و وضعیت دامپروری استان در سالن جلسات سازمان برگزار گردید.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشارکتی بین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و استانداری که در قالب آن استان به هاب (مرکز منطقه‌ای) پرورش شتر تبدیل می‌شود، گفت: براساس این تفاهم‌نامه، مجموع اشتغال حاصل از تعهدات ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ایجاد 5186 نفر است.

محمود اشرفی‌گل در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: با اجرای تفاهم‌نامه‌ای که با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) منعقد شده خراسان جنوبی به قطب منطقه‌ای شتر یا هاب پرورش شتر تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به پتانسیل دامی در استان، افزود: 70 هزار رأس گاو و گوساله، 13 هزار نفر شتر، یک میلیون و 600 هزار رأس دام سبک در استان پرورش داده می‌شود که سالانه 13 هزار و 500 تن گوشت قرمز و 114 هزار تن شیر تولید می‌کنند.

وی بیان کرد: میزان تولید گوشت قرمز حاصل از این پرورش ۱۳ هزار و ۶۰۰ تن در سال  و میزان شیر تولیدی از این دام‌ها ۱۱۴ هزار تن است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان از بازار مصرف دور هستند، افزود: میران شیری که روزانه جمع‌آوری می‌کنیم متناسب با تولید استان نیست.

اشرفی گل ادامه داد: طبق این تفاهم‌نامه، باید هشت هزار نفر شتر شیری توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) وارد استان شود.

وی با اشاره به اشتغالزایی سه هزار نفری در این طرح، تصریح کرد: تاکنون 144 نفر شتر و 1061  رأس دام سبک وارد استان شده و بین متقاضیان واحدالشرایط توزیع شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: در این راستا کارخانه شیرخشک شتر با اشتغالزایی 10 نفر در استان راه‌اندازی می‌شود که ستاد اجرایی فرمان امام(ره) قول داده تا اردیبهشت سال 99 شیرهای شتر را خریداری کند.

اشرفی گل با اشاره به واردات 25 هزار رأس دام سبک و اشتغالزایی برای دو هزار نفر است، تصریح کرد: مرکز جمع‌آوری شیر با اشتغالزایی 26 نفر در استان نیز راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون 27 تسهیل‌گر توسط ستاد اجرایی امام(ره) در سطح استان انتخاب شدند تا افراد متقاضی را براساس شرایط خاصی شناسایی و برای دام سبک و شتر به جهاد کشاورزی معرفی کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه توسعه شتر در کشور مانند توسعه گاو و گوسفند ساده نیست چراکه دوره آبستنی و پرورش آن طولانی است، افزود: درصد نرخ رشد حنعیت شتر کند بوده، اما پتانسیل استان باتوجه به کمبود آب و کویری بودن، برای پرورش شتر مناسب است.

اشرفی گل با اشاره به اینکه دو هزار هکتار زمین در نهبندان و زیرکوه برای کشت خارشتر واگذار شده است، ادامه داد: براساس این تفاهم‌نامه، در بحث زیرساختی و کارخانه بسته‌بندی گوشت شتر با اشتغال برای 10 نفر، کارخانه بسته‌بندی روغن کوهان به صابون و شامپو شتر با اشتغالزایی 20 نفر، کارخانه پارچه‌بافی و ریسندگی با اشتغالزایی 20 نفر و تولید علوفه در اراضی غیردولتی با اشتغالزایی 100 نفر ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سایت قرنطینه دام در دوکوهانه و یزدان شهرستان نهبندان و حیدرآباد شهرستان زیرکوه، تصریح کرد: یک مرکز به نژادی و تولید تکثیر حاشی در دشت بجد احداث می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه باید در 10 نقطه استان انبار علوفه و بازار تخصصی دام در شهرستان نهبندان و زیرکوه ایجاد شود، اظهار کرد: تاکنون 6.5 هکتار زمین در حیدرآباد زیرکوه به ستاد اجرایی امام(ره) برای نگهداری 600 نفر شتر و 1500 رأس دام سبک واگذار شده و 400 هکتار زمین نیز در مجاور آن برای احیای مراتع واگذاری شده است.

اشرفی گل افزود: تسهیلات ارزان قیمت و قرض‌الحسنه نیز در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و در زمینه تامین علوفه زمینه‌های خوبی فراهم شده است.

وی با اشاره به ایجاد صنایع تبدیلی فرآورده‌های شتر، یادآور شد: شیر شتر خواص ویژه‌ای دارد که باعث می‌شود قابلیت جذب خوبی داشته باشد.