به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان با اعلام اینکه خراسان جنوبی به لحاظ جمعیت شترداری در کشور مقام دوم را به خود اختصاص داده است، گفت: خراسان جنوبي با دارا بودن حدود 30000 نفر شتر یعنی حدود 16 درصد جمعیت شتر کشور بعنوان دومين استان شترخيز كشور می باشد.

  محمود اشرفی گل ادامه داد: این امر، زمینه اشتغال و بهره برداری بالغ بر 2000 خانوار را در استان فراهم نموده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد شتر استان در سه شهرستان نهبندان، طبس و خوسف وجود دارد، افزود: توليد شیر شتر در استان بالغ بر 8500 تن در سال ولی میزان جمع آوری حدود 1500 تن و مقدار شیر قابل عرضه به بازار حدود 300 تن در سال برآورد مي گردد.

وی اظهار داشت: در صورت ایجاد زیر ساخت های لازم و ایجاد زنجیره ارزش تولیدات شتر در استان و همچنین واردات شترهای مولد پرتولید (با میانگین 12 کیلوگرم در روز) امکان تولید و جمع آوری شیر شتر تا 25000 تن در سال نیز فراهم خواهد شد.

اشرفی بیان کرد: تا کنون 244 نفر از این نوع شتر وارد استان شده است و تعداد واردات در آینده به 8000 نفر خواهد رسبد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی سرمایه گذاری در امر پرورش و تولید فرآورده های شیر و گوشت شتر را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: هدف از سرمایه گذاری در زمینه شتر در استان علاوه بر تولید گوشت شتر ، تولید شیر خام ، فرآوری ، بسته بندی و عرضه محصولات لبنی شتر به بازارهای مصرف داخلی و خارجی می باشد.

اشرفی گل افزود: در این راستا احداث  کارخانه فرآوری شیر شتر به ظرفیت حداقل 30000 تن در سال و تولید شیر خشک شتر جهت صادرات به سایر کشورها از ضروریات توسعه شتر استان می باشد.