به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان با اشاره به اعتبارات اختصاص داده شده به بخش شیلات استان، اظهار کرد: در سال جاری توانستیم 150 میلیون تومان اعتبار از محل اسناد خزانه شیلات کشور برای خراسان جنوبی اخذ کنیم که به وقتش هزینه خواهد شد.

محمدمهدی سعیدی تاکید کرد: با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و فروش ماهی قرمز در استان امسال فروش ماهی قرمز در مراکزی که زیر نظر دامپزشکی و شیلات جهاد کشاورزی استان است انجام می‌شود و مانند سال‌های دیگر هر فردی به صرف داشتن مجوز از شهرداری و دامپزشکی اجازه فروش ماهی قرمز را ندارد. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بحث بیماری کرونا و کاهش درآمد افرادی که شغل آنها پرورش ماهی زینتی است امسال توزیع ماهی قرمز فقط توسط افرادی خواهد بود که شغل آنها فروش ماهیان زینتی است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: طی سال‌های گذشته دو شرکت تعاونی فعال در بخش شیلات در استان داشتیم اما در حال حاضر این دو شرکت تعاونی غیرفعال است.

سعیدی در مورد پرورش زالو در خانه و در قالب مشاغل خانگی، تاکید کرد: پرورش زالو در قالب مشاغل خانگی نیست پرورش آن در خانه توصیه نمی‌شود به دلیل مشترک بودن برخی از بیماری بین انسان و دام بهتر است پرورش زالو در خانه نباشد. 

وی اظهار کرد: افرادی که در خانه زالو پرورش می‌دهند تحت نظارت شیلات نیستند و این اقدام غیر مجاز است.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: برای پرورش زالو به صورت مجاز و رعایت نکات بهداشتی در استان پیگیر اخذ مجوز هستیم.

وی در مورد اشتغال ایجاد شده از طریق پرورش زالو، بیان کرد: در زمینه زالو اطلاعات دقیقی در استان نداریم چراکه تحت نظارت شیلات نیست.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در پاسخ به اینکه بیماری کرونا از طریق گونه های آبزی پروری قابل انتقال است، گفت: با توجه به اینکه این مسئله در حوزه شیلات جهادکشاورزی نیست اما تا کنون مسئله ای مبنی بر انتقال بیماری کرونا از آبزی به انسان اثبات نشده است و در خراسان جنوبی نیز در این خصوص گزارشی نداشته‌ایم.