به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مدیر زراعت سازمان گفت: اگر به تداوم و ارتقاء تولید می‌اندیشیم، باید به سمت کشاورزی حفاظتی و کشاورزی پایدار حرکت کنیم.

سید مجتبی حسینی، در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: فعالیت‌های زراعی یکی از چهار رکن توسعه پایدار روستایی است.

وی افزود: به طور متوسطه سالیانه ۷۰ هزار کشت زراعی در استان داریم که از این میزان ۴۰ هزار هکتار کشت پاییزه و ۳۰ هزار هکتار مربوط به کشت بهاره است.

وی بیان کرد: در سال زراعی جاری کشت برخی از محصولات مانند حبوبات و چغندر علوفه‌ای را از بهار به فصل پاییز منتقل کردیم که از باران‌های پاییزی استفاده کنند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اگر به تداوم تولید و ارتقا تولید می‌اندیشیم، باید به سمت کشاورزی حفاظتی و کشاورزی پایدار حرکت کنیم.

حسینی با بیان اینکه یکی از مشکلات در استان، کمبود مواد آلی خاک است، تصریح کرد: افزایش عملکرد در واحد سطح از دو طریق اصلاح به نژادی و به زراعی و شناسایی ارقام و محصولات سازگار با اقلیم و منابع آب و خاک هر منطقه از جمله سیاست‌ها و برنامه‌ها است.

وی با بیان اینکه سال گذشته مطالبات کشاورزان در کمترین بازه زمانی و کمترین تاخیر پرداخت شد، افزود: در سال زراعی جاری برنامه ریزی برای ۱۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت دانه‌های روغنی است که از این میزان ۱۳۰ هکتار سطح زیر کشت محصول گلرنگ است که از دانه‌های آن روغن استحصال می‌شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: تأمین کود یکی از دغدغه‌های کشاورزان بوده و علی‌رغم سختی‌های فراوان، در فصل زراعی گذشته ۱۸ هزار تن کود تأمین بین کشاورزان توزیع شد.

حسینی ادامه داد: همچنین در فصل زراعی جاری (شش ماه دوم سال ۹۸) نیز حدود ۱۰ هزار تن انواع کودهای مورد نیاز کشاورزان تأمین شد.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۱۸ هزار و ۶۰ هکتار در خراسان جنوبی زیر کشت گندم قرار گرفت و پیش‌بینی ما برداشت ۶۵ هزار تن گندم توسط کشاورزان است، خاطرنشان کرد: نرخ خرید گندم در ابتدای سال ۲۲۰۰ تومان تعیین شد که با رایزنی‌های مختلف به ۲۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.