به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، رئیس سازمان با بیان اینکه هجوم ملخ‌ها در سربیشه و نهبندان بیشتر بومی و از نوع مراکشی هستند و هیچ ملخ صحرایی مشاهده نشده است و جای نگرانی نیست، گفت: هفته گذشته این ملخ‌ها برای نخستین بار در گمرک ماهی‌رود سربیشه دیده شدند و روزهای بعد از برخی نقاط نهبندان خبرها حاکی از هجوم ملخ‌ها بود.

غلامرضا قوسی افزود: در حال حاضر ملخ‌های مشاهده‌شده در دو شهرستان نهبندان و سربیشه از نوع مراکشی و بومی هستند که هرساله در این ایام با بارش‌های رگباری می‌آیند و خطری برای مزارع کشاورزی نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون موردی از هجوم ملخ‌های صحرایی در استان مشاهده نشده است افزود: خراسان جنوبی آمادگی برای مقابله با آفت ملخ‌های مهاجر را دارد.

وی ادامه داد: از اسفندماه سال گذشته بررسی‌ها در حال انجام است و برای مقابله با ملخ مهاجم یک دستگاه «یوال‌وی»پاش و تعدادی ناظر از استان خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان ارسال و اعزام شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مبارزه با ملخ‌ها به‌عهده جهاد کشاورزی است افزود: این آفت عمومی است لذا همه‌ساله شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی که وظیفه رصد و پایش عوامل خسارت‌زای گیاهی را به‌عهده دارند آفاتی از جمله ملخ را رصد و نسبت به افزایش آن جلوگیری می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه نیز اظهار داشت: این ملخ‌ها در یک هفته گذشته در مناطق مرزی ماهی‌رود و درح سربیشه مشاهده شدند که با بارش باران از بین رفتند و با توجه به افزایش بارندگی‌ها در یک هفته گذشته چون این نوع آفت داخل زمین تخم‌ریزی می‌کند رطوبت سبب خروج ملخ‌ها و حضور آنها در مراتع و مزارع می‌شود که دوباره در شهر درح مشاهده شدند.

جوادی بایگی اضافه کرد: این ملخ‌ها تاکنون هیچ خسارتی به مزارع و باغات شهرستان وارد نکردند و کنترل و پایش روزانه ملخ‌های مهاجم صحرایی و بومی در شهرستان انجام می‌شود.

وی از کشاورزان، دامداران و بهره‌برداران بخش کشاورزی خواست در صورت مشاهده کانون‌های ملخ موضوع را به جهاد کشاورزی شهرستان اعلام کنند تا قبل از وقوع خسارت این آفت مهار شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان هم نوع ملخ‌های دیده‌شده در این شهرستان را از نوع ملخ بومی و مراکشی اعلام کرد و گفت: کارشناسان ما از صبح در حال بررسی بودند و جای نگرانی نیست این ملخ‌ها بومی هستند و از نوع صحرایی نیستند.