به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، رئیس سازمان گفت: در فصل زراعی جاری (شش ماه دوم سال 98) نیز حدود 10 هزار تن انواع انواع کودهای مورد نیاز کشاورزان تأمین شد.

غلامرضا قوسی بیان کرد: تأمین کود مورد نیاز برای کشاورزان یکی از مهم ترین دغدغه‌ها در حوزه زراعت است با وجود سختی‌های فراوان پیش رو همچون تحریم‌های اقتصادی در فصل زراعی گذشته 18 هزار تن کود تأمین بین کشاورزان توزیع شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: فعالیت‌های زراعی یکی از چهار رکن توسعه پایدار روستایی است، افزایش عملکرد در واحد سطح از دو طریق اصلاح به نژادی و به زراعی و شناسایی اقلام و محصولات سازگار با اقلیم و منابع آب و خاک هر منطقه از جمله این سیاست‌ها است.

قوسی به بیان اینکه در سال زراعی جاری کشت برخی از محصولات چون حبوبات و چغندر علوفه‌ای را از بهار به فصل پاییز منتقل کردیم که از باران‌های پاییزی استفاده کنند گفت: یکی از مشکلات ما در خراسان‌جنوبی کمبود مواد عالی خاک است و اگر به تداوم تولید و ارتقا تولید می‌اندیشیم باید به سمت کشاورزی حفاظتی و کشاورزی پایدار حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: تاکنون حدود 4 هزار دستگاه تراکتور و کمباین در استان پلاک گذاری شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 99 تعداد حدود هزار دستگاه باقی‌مانده هم پلاک گذاری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به دریافت سوخت از طریق یکی از کارت‌های بانکی مالک تراکتور و کمباین که در چندین استان به صورت پایلوت شروع شده است اظهار داشت: انتظار می‌رود به زودی این طرح در استان خراسان جنوبی اجرایی شود و در صورت اجرای طرح در این استان امکان پرداخت سوخت برای تراکتورها و ماشین‌های کشاورزی فاقد پلاک استان مقدور نخواهد بود.

وی افزود: در صورت اجرایی شدن این طرح سوخت تعلق یافته بر اساس نوع عملیات،  سطح زیرکشت و میزان مصرف ساعتی ماشین‌ها و طبق سهمیه و روالی که در حال حاضر بدون پلاک و کارت سوخت آن را دریافت می‌کنند به صورت شناسنامه دار تعلق خواهد گرفت.

قوسی با بیان اینکه کشت گیاه منداب جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی است و در تولید محصول سالم و افزایش عملکرد گیاه نقش موثری دارد افزود: کشاورزان منداب را با هدف تامین کود سبز و تغذیه اراضی کشاورزی در مزارع و باغات خود کشت کنند و حاصلخیزی خاک، جبران فقر خاک و نگهداری آب از جمله فواید این کشت در اراضی کشاورزی است.