به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی،  مدیر امور باغبانی سازمان با بیان اینکه هم اکنون ۷۲ طرح گلخانه ای با مساحت ۹.۵ هکتار در خراسان جنوبی در دست اجرا است، گفت: با تکمیل این طرح‌ها، ۲ هزار تن به ظرفیت تولید گلخانه های استان افزوده می‌شود.

عبدالرضا رضایی با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر 72.3 هکتار سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای در استان وجود دارد، افزود: از این سطح حدود ۱۳ هزار تن محصول شامل خیار، گوجه فرنگی، فلفل و گیاهان دارویی برداشت شده است.

 مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیر کشت به شهرستان‌های فردوس، قاین، خوسف، بیرجند و طبس اختصاص دارد، اظهار داشت: در حال حاضر 730 نفر به صورت مستقیم در گلخانه‌های استان مشغول به فعالیت هستند.

 وی با اشاره به اینکه هم اکنون 72 طرح گلخانه ای با مساحت 9.5 هکتار و با اعتبار 284 میلیارد ریال در دست اجرا است، ادامه داد: با تکمیل این گلخانه ها 2 هزار تن به ظرفیت تولید گلخانه های استان افزوده می‌شود و 95 نفر اشتغال مستقیم و 180 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می شود.

 رضایی با اشاره به اینکه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک‌های کشاورزی برای ایجاد افزایش 700 هکتار کشت گلخانه‌ها در استان منعقد شد، افزود: در طرح نهضت گلخانه‌ای، 190 میلیارد تومان اعتبار و تولید 280 هزار تن محصول گلخانه‌ای پیش بینی شده است.

 مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه تاکنون 699 هکتار زمین برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان مکان‌یابی شده که 215 هکتار در اختیار شرکت شهرک‌های کشاورزی قرار گرفته است، ادامه داد: همچنین از این میزان مطالعات مورد نیاز برای 140 هکتار از گلخانه‌ها توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی انجام شده است.

 رضایی عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون سه هزار و 333 میلیارد ریال طرح برای احداث گلخانه به بانک‌های عامل استان معرفی شده و برای پرداخت در حال بررسی است.

 وی با بیان اینکه از این میزان چهار طرح با وسعت 18.5 هکتار و ارزش یک‌ هزار و 161 میلیارد ریال در کارگروه ملی مورد بررسی و تایید قرار گرفته است، افزود: بیان کرد: تولید در واحد ­سطح، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و صرفه‌جویی در مصرف آب و سازگاری با خشکسالی از جمله مزایای گلخانه‌ها است.