به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مشاور مقام عالی وزارت و مجری کسب و کارهای نوپا در وزارت جهاد کشاورزی صبح امروز چهارشنبه (11تیر99) در نشست خبری با اصحاب رسانه از راه اندازی نخستین مرکز نوآوری کشاورزی در خراسان جنوبی تا بهمن ماه سال جاری خبر داد و گفت: باید دانشگاه و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ارتباط و انسجام بیشتری با یکدیگر داشته باشند و امیدواریم شاهد ارتباط پویایی بین شبکه نوآوری استان باشیم.

 دکتر حمیدرضا مختاری اسکی با اشاره به اینکه هدف از سفر به خراسان جنوبی بررسی اکوسیستم نوآوری بخش کشاورزی در این استان است، اظهار کرد: تاکنون رویداد استارتاپی عناب کشور در این استان برگزار شده و باید این رویدادها استارت‌آپی کشاورزی تداوم یابد.

 وی با بیان اینکه هم اکنون در کشور ما حدود ۲۰۰ استارت آپ در بخش کشاورزی شناسایی و پایش شدند، افزود: در حال حاضر ۲۰ استارت آپ کشاورزی در سطح کشور آغاز به کار و در شرف ثبت هستند که عمده آنان در حوزه بازار محصولات کشاورزی فعالیت دارند.

 مختاری درباره فعالیت در حوزه استارت آپ های بخش کشاورزی بیان کرد: تمام تلاشمان را برای شکل گیری استارت آپ های بخش کشاورزی و حمایت از آنها به کار می گیریم تا با گسترش این استارت آپ ها بتوانیم در مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه جویی کنیم و ضمن افزایش درآمد کشاورزان از فشار بر منابع آب و خاک کاسته شود.

 مجری کسب و کارهای نوپا در وزارت جهاد کشاورزی از راه اندازی نخستین مرکز نوآوری کشاورزی در خراسان جنوبی تا بهمن ماه امسال خبر داد و عنوان کرد: این مرکز در حوزه محصولات با مزیت بالا، عناب، زرشک و زعفران فعالیت خواهد داشت تا زنجیره ارزش این محصولات کامل شود.

 وی با بیان اینکه برای موفقیت‌آمیز بودن پروژه‌های مراکز نوآوری کشاورزی باید زمینه حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری این بخش در حوزه استارت‌آپ‌های کشاورزی فراهم شود، ادامه داد: در این حوزه باید دولت فقط در نقش پشتیبان و تسهیل‌گر  وارد شود.

 مختاری با تاکید بر اهمیت تولید محصولات نوآورانه در حوزه صنایع غذایی، گفت: هر اندازه کار علمی و نوآورانه بیشتری بر روی محصولات کشاورزی انجام شود ارزش افزوده آن برای کشاورزان افزایش خواهد یافت.

 مجری کسب و کارهای نوپا در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سرمایه انسانی از عوامل حیاتی در موفقیت استارت آپ ها است، اظهار کرد: اگر می خواهیم در بخش کشاورزی نوآوری داشته باشیم بایستی از روستائیان و کشاورزان آغاز کنیم، فرزندان کشاورزان در این باره بسیار مستعد هستند لذا باید آموزش های نوآورانه به آنان ارائه شود