به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی ، رییس سازمان با بیان اینکه بیش از ۶۳ درصد نهاده‌های دامی وارداتی است و این امر به تخصیص ارز نیاز دارد، اظهار کرد: کمبود نهاده‌ها از ابتدای سال ۹۹ باتوجه به عدم تخصیص ارز صورت گرفت و ارزی که به نهادها اختصاص داده می‌شود ارز دولتی است.

غلامرضا قوسی نوسانات ارزی را در تامین نهاده ها تاثیرگذار دانست و افزود: خرید نهاده‌ها و تامین توسط وزارت صمت انجام می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه وزارت باتوجه به مباحثی که به وجود آمده بود سامانه بازارگاه را تعریف کرد، تصریح کرد: در این راستا خوشبختانه قرار شد تمام اطلاعات واحدهای تولیدی که نهاده را در اختیار می‌گیرند، در این سامانه ثبت شود.

قوسی ادامه داد: مشکلی که داریم در توزیع نهاده‌های سنتی و سایر ماکیان است که هنوز اطلاعات آنان وارد سامانه نشده که نهاده‌ها در این قسمت به صورت خام و قسمتی تبدیل به خوراک می‌شود و سپس توزیع می‌شود.

وی افزود: امسال اتفاقاتی افتاد که تقاضا برای نهاده دامی زیاد شد؛ یکی از این دلایل عدم بارندگی و ادامه خشکسالی‌ها بود که تقاضا را زیاد کرد.

وی از اختلاف قیمت نهاده دامی با علوفه به عنوان یکی از اتفاقات دیگر یاد کرد و گفت: قاعدتا باید جوابگوی تولیدکنندگان باشیم که در این راستا با پیگیری استاندار پیشین و جدید در دو مرحله سهمیه ویژه گرفتیم و تا امروز ۸ هزار تن سهمیه از سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان علاوه بر سهمیه ماهانه اختصاص یافته است.

قوسی با بیان اینکه سویا و ذرت باید وارد استان می‌شد و این امر به میزان تولید خوراک آماده برای دامداران کمک شایانی کرد، ادامه داد: سال گذشته ماهانه ۳۵۰۰ تن کنسانتره توزیع می‌شد اما امسال این رقم به ۸۵۰۰ تن رسیده است.

وی یادآور شد: با تمام این تلاش‌ها، تقاضا زیاد است و باز هم رعایت جلب نشده اما در قیاس با سایر استان‌ها وضعیت بهتری در خصوص نهاده‌ها داریم.