به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، رییس سازمان در نشست قرارگاه تامین علوفه دامی، فرآورده‌های لبنی و مرغداران استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، گفت: با توجه به مشکلات ناشی از خشکسالی در زمینه تامین نهاده‌ها و علوفه‌ دامی، بر تامین علوفه استانی از سطح مزارع متمرکز شدیم و امسال سطح زیرکشت این محصولات ۱۹ درصد افزایش یافت.

غلامرضا قوسی افزود: بذور محصولات علوفه‌ای از قبیل ارزن و سورگوم را از استان‌های دیگر خریداری کردیم و در اختیار کشاورزان علاقه‌مند قرار دادیم تا از این طریق بتوانند بخشی از نیاز علوفه‌ای را حل و فصل کنیم.

وی با اشاره به عمده مشکلات صنعت دام و دامپروری استان که مورد نارضایتی فعالان این بخش قرار گرفته است گفت: در درجه نخست بالا بودن قیمت علوفه‌های خشبی برگرفته از خشکسالی است که نه تنها استان که در سطح کشور اثرات زیادی برجا گذاشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی کمبود نقدینگی دامداران را از دیگر مشکلات دانست و افزود: دامداران توانایی مالی لازم برای خریداری علوفه را ندارند از طرفی کنسانتره یا علوفه یارانه‌ای است که با ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع می‌شود و متناسب با نیاز دامداران نیست.

وی گفت: سهمیه‌هایی که توزیع می‌شود در قیاس با سایر استان‌ها ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش دارد اما همچنان این میزان کافی نیست و با مشکل مواجه‌ایم.

قوسی به پایین بودن قیمت شیر به عنوان یکی دیگر از مشکلات دامداران اشاره کرد و افزود: قیمت کنونی شیر و لبنیات جوابگوی هزینه‌های تولید نیست.

وی عنوان کرد: فقر شدید مراتع بر اثر خشکسالی و نبود علوفه، رکود بازار بر اثر کرونا، نبود آب شرب مورد نیاز دام با توجه به اینکه چشمه و چاه‌های مالداری عشایر بر اثر خشکسالی خشک شده است از دیگر نارضایتی‌های دامداران است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بالا بودن کرایه‌های حمل نهاده‌های دامی از دیگر مشکلات است و کامیون‌داران به دلیل بالا بودن هزینه‌ها، طولانی بودن مسیر و اینکه باید از یک طرف خالی رفته یا برگردند رغبت چندانی برای حمل بار به سمت استان ندارند.

وی خواستار تامین به موقع نهاده‌های دامی در استان شد و گفت: نوسانات تامین نهاده‌ها به ویژه اینکه ترخیص نهاده به موقع از بندر انجام نمی‌شود سبب شده به موقع در اختیار دامدار قرار نگیرد.

قوسی افزود: با توجه به پیگیری‌ها و دستور استاندار قرارگاه تامین نهاده‌های دامی در استان تشکیل شد که از زمان تشکیل تاکنون اقدامات خوبی با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی شکل گرفت و تعاونی‌ها و تشکل‌های مختلف نیز در حد توان ورود پیدا کردند.

وی عنوان کرد: برای مشکل کمبود نقدینگی دامداران از محل اعتبارات صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استفاده کردیم و قطعا منابع کم است اما بهترین منبع اعتباری است که می‌تواند در این شرایط کمک کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: خرید دام سبک علیرغم مسائل و مشکلاتی که داشت محقق شد و دیروز اولین محموله دام زنده به سمت یزد حمل شد.

وی افزود: با استفاده از ظرفیت‌های استان در یک ماه گذشته روزانه ۱۰۰ راس دام به طور متوسط خریداری و تحویل کشتارگاه می‌شود و روزانه مباحث خرید مازاد در حال پیگیری است.