به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از رشد ۳ برابری اعتبارات مصوب برای مرمت قنوات استان در مقایسه با پارسال خبر داد و گفت: بر اثر سیل اردیبهشت ماه امسال ۱۴۷ رشته از قنوات استان دچار خسارت شدند که ۳۲ رشته از این‌ قنات ها کاملا مسدود شده بودند.

اکبرمحمدی افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده، مساعدت مغنی‌های ماهر، مشارکت‌های مردمی، استفاده از پتانسیل بسیج سازندگی استان و پیگیری‌های همکاران جهاد کشاورزی در سطح شهرستان‌های استان، ۲۹ رشته از قنوات مسدود شده بازگشایی شدند و تنها ۳ رشته قنات دیگر باقی مانده که مراحل بازگشایی آن ها در حال انجام است.

وی اظهار کرد: قنوات خسارت دیده در لیست پیشنهادی اعتبارات امسال قرار گرفته اند که تا پایان سال عملیات احیاء و مرمت آن‌ها انجام می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: تاکنون حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و احیای قنوات مصوب شده است که نسبت به اعتبار تخصیص یافته پارسال رشد سه برابری داشته است.

وی ادامه داد: در صورت مصوب شدن اعتبارات مدیریت بحران که ۴۰ میلیارد تومان است، حدود ۱۴۰ کیلومتر از قنوات خسارت دیده احیاء می‌شود و تاکنون ۲۴ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی تخصیص پیدا کرده است.

محمدی بیان کرد: طول قنات دادِرانِ در شهرستان درمیان هزار و ۵۰۰ متر است که حدود ۶۰۰ متر از قنات بر اثر سیل خسارت دیده است.

مدیر امور آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از همان ابتدای عملیات مرمت قنوات در استان، عملیات بازگشایی قنات دادِرانِ آغاز شد که تاکنون ۴۰۰ متر آن مرمت شده و تنها ۲۰۰ متر باقی مانده است.

وی اظهار کرد: امسال ۵۰۰ میلیون تومان برای قنات دادِارانِ پیش بینی اعتبار شده است که تاکنون ۵۷ میلیون تومان از این رقم تخصیص پیدا کرده و  قابل پرداخت است.

محمدی با اشاره به این که این قنات تا ۳ ماه آینده بازگشایی می‌شود گفت: از اعتبارات امسال نیز حدود ۴۵۰ میلیون تومان برای مرمت قنات پیش بینی شده است.