به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، رییس سازمان با بیان اینکه سطح زیر کشت زعفران در استان ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار است، گفت: این محصول در تمام شهرستان‌های خراسان جنوبی کشت می‌شود.

غلامرضا قوسی با اعلام این خبر که سال گذشته میزان ۷۰ هزار و ۱۵۵ کیلوگرم زعفران از مزارع استان برداشت شده است، افزود: ۳۲ هزار و ۲۸۲ بهره بردار زعفران در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه زعفران خراسان جنوبی بسته به کیفیت و نوع آن (دسته، سرگل، پوشال و نگین) بین ۷ تا ۱۲ میلیون تومان ارزش گذاری می‌شود گفت: صادرات این محصول از مبدأ استان صورت می‌گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: قاچاق بنه زعفران تا حد زیادی کنترل شده، ولی مواردی از مبادی خروجی دیگر استان‌ها به گوش می‌رسد و مقصد قاچاق بنه زعفران به طور معمول کشور‌های افغانستان و چین است.

وی ادامه داد: در خصوص صادرات محصول هم اکنون بازار کشور‌های پر مصرفی مانند هندوستان را به دلیل بالا بودن تعرفه‌های صادراتی به جای ایران، افغانستان مدیریت می‌کند چرا که تعرفه‌های صادرات افغانستان صفر است؛ این در حالی است که ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا است و فرصت بازار این کشور از استان‌های زعفران خیز مانند خراسان جنوبی گرفته شده است.