به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان گفت: با توجه به نبود سردخانه و صنایع بسته‌بندی در این شهرستان خرماکاران ناچارند هنگام برداشت محصول خود را فله‌ای عرضه کنند.

علیرضا حیدرپور افزود: نبود سردخانه و صنایع بسته‌بندی مشکل اصلی نخل‌داران شهرستان نهبندان است که باعث شده عایدی چندانی از دسترنج خود نداشته باشند.

وی گفت: سطح زیرکشت خرما در نهبندان ۳۶۵ هکتار است که از این مقدار ۲۵۰ هکتار بارور است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری از این سطح ۶۷۵ تن محصول خرما برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان اظهار داشت: در سال جاری برداشت خرما حدود ۲۰ درصد کاهش دارد که علت اصلی آن وقوع توفان شدید در خرداد و مرداد ماه است.

وی افزود: بیشتر نخلستان‌های نهبندان در روستاهای «دهسلم»، «بندان» و «چاهداشی» وجود دارد و ۳۵۰ بهره‌بردار در زمینه تولید این محصول فعالیت دارند.

حیدرپور با بیان اینکه برداشت خرما از نیمه مرداد شروع می‌شود و تا اوایل آبان ماه ادامه دارد گفت: خرمای نهبندان بیشتر در داخل شهرستان و استان به مصرف می‌رسد البته به صورت محدود خارج از استان هم صادر می‌شود.

وی کبکاب، زاهدی، مضافتی، ارقام محلی، خاره خوش و پرکو را از مهمترین ارقام تولیدی خرمای نهبندان ذکر کرد و افزود: شهرستان نهبندان دومین تولیدکننده خرما در خراسان جنوبی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان عنوان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم خرمای تازه بیین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که در صورت فرآوری ارزش آن افزایش خواهد یافت، البته نبود واحد فرآوری از دیگر مشکلات نخل‌داران منطقه است.

وی گفت: طرح احداث سردخانه در نهبندان را از طریق ستاد توسعه خاوران ارائه دادیم و در این ستاد مصوب شده اما تاکنون سرمایه‌گذار مراجعه نکرده است.

حیدرپور همچنین از کشاورزان شهرستان خواست در راستای بهره‌وری بیشتر، باغات قدیمی خود با ارقام محلی را حذف و ارقام جدید تجاری را جایگزین کنند