به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مدیرجهادکشاورزی شهرستان قاین گفت: کل سطح زیر کشت زرشک شهرستان قاینات 6600  هکتار می باشد که از این مقدار مساحت 5200 هکتار آن بارور بوده و 1050 هکتار آن غیر بارور می باشد.

سیدعبدالحسین سجادی با اعلام این خبرکه پیش بینی میشود از سطوح بارور  میزان 29000 تن زرشک تر برداشت شود، افزود: هزینه تولید هر کیلوگرم زرشک تازه 120 هزار ريال می باشد.

وی با بیان اینکه در انبارها و سردخانه ها از سالهای گذشته بیش از 2500 تن زرشک خشک مانده است، اظهار داشت: در حال حاضر هر کیلوگرم زرشک تازه با شاخه را به قیمت 80هزار ريال از کشاورز خریداری می کنند و هر کیلوگرم زرشک خشک را به قیمت 400 تا 450 هزار ريال از کشاورزان خریداری می کنند.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان قاین تعداد بهره برداران محصول زرشک در شهرستان قاینات بیش از 14000 خانوار برشمرد و ادامه داد: برداشت زرشک از اواسط مهرماه آغاز و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد و امرار معاش و اقتصاد خانوار کشاورزان از طریق برداشت محصول زرشک می باشد.

سجادی گفت: بیش از 2000 نفر بطور غیرمستقیم در زمینه بوجاری ، بسته بندی، فرآوری و بازاررسانی محصول زرشک مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه زرشک بی دانه در سالهای اخیر به صورت تازه خوری نیز به بازار عرضه و از آن برای تهیه شربت ، مربا و چاشنی انواع غذاها استفاده می گردد، افزود: 30 درصد محصول به صورت تازه خوری و استفاده در صنایع و 70 درصد مابقی خشک شده و به صورت خشکبار عرضه می شود.

وی از تولید 95 درصد زرشک دنیا در خراسان جنوبی خبر داد و عنوان کرد: تعداد 14 واحد فرآوری زرشک در شهرستان قاینات فعال هستند  که در زمینه  تولید کنسانتره زرشک، تولید شربت زرشک، خشک کردن زرشک ، بسته بندی و صادرات زرشک فعالیت دارند.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان قاین با بیان اینکه 10 مورد کلاس آموزشی ترویجی در خصوص مدیریت باغات زرشک امسال در سطح شهرستان برگزار شده است، اظهار کرد: به دلیل شرایط خاص آب و هوایی منطقه و اختلاف زیاد دمای شب و روز در اوایل پاییز ، محصول زرشک منطقه قاینات از کیفیت عالی و رنگ خوبی برخوردار است.