به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، مدیرجهادکشاورزی شهرستان درمیان گفت: هزار و ۱۲۰ هکتار سامانه آبیاری نوین با اعتبار ۱۲ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان در این شهرستان در دست اجرا است.

سید محسن نصیرایی اظهار داشت: از این مقدار ۹۷۳ هکتار آبیاری کم‌فشار و ۱۲۰ هکتار آبیاری تحت فشار است.

وی بیان کرد: خشکسالی‌های چندین ساله باعث کاهش منابع آبی شده و در این شرایط تنها راه حفظ تولید، افزایش تولید در واحد سطح و افزایش راندمان آب با اجرای روش‌های نوین آبیاری است.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت: بیشترین اعتبار موردنیاز برای اجرای این سامانه‌ها به‌صورت کمک‌های فنی و اعتباری ملی توسط دولت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و برای کشاورزان نیز سهم خودیاری و مشارکت در طرح‌ها دیده شده که باید تامین اعتبار شود.

وی افزود: اجرای طرح‌های آبیاری نوین باعث کاهش چشمگیر هدررفت آب در بخش کشاورزی می‌شود و در مجموع به‌طور میانگین راندمان آب در آبیاری تحت فشار ۹۰ درصد و آبیاری کم‌فشار ۷۰ درصد است.

نصیرایی اظهار داشت: با توجه به ۲ دهه خشکسالی‌ و کم‌آبی در خراسان جنوبی کشاورزان در چند سال اخیر بیشتر به سمت اجرای سامانه‌های آبیاری نوین سوق داده شده‌اند چرا که با اجرای این طرح‌ها در مزارع، باغ‌ها و تغییر شیوه کشت محصول از سنتی به نوین می‌توانند برداشت و مصرف آب را مدیریت کنند.

وی گفت: توسعه کشت محصولات کم آب‌بر و گلخانه‌ای، نصب‌ سامانه‌های هوشمند و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از جمله اقداماتی است که در سال‌های اخیر کشاورزان شهرستان درمیان برای مدیریت بهینه مصرف آب انجام داده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان افزود: همچنین از سال ۱۳۸۷ تاکنون در این شهرستان ۲ هزار و ۴۶۷ هکتار سامانه آبیاری نوین اجرا شده یعنی ۳۵ درصد اراضی شهرستان مجهز به این سامانه‌ها شده‌ و تاکنون در بیش از ۵۰ درصد اراضی شهرستان درمیان مطالعات و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری انجام شده است.

وی همچنین احداث استخر ذخیره آب کشاورزی را راهکاری برای افزایش راندمان آبیاری در بحران خشکسالی عنوان کرد و گفت: در سال جاری پنج باب استخر ذخیره آب کشاورزی به حجم۹۰۰ متر مکعب در شهرستان درمیان توسط اداره آب و خاک این مدیریت اجرا شده است.

نصیرایی گفت: ۱۵۰ نفر از کشاورزان و ۷۰ هکتار از اراضی زیر پوشش شهرستان از مزایای اجرای این استخرها بهره‌مند شده‌اند.

وی هدف از احداث استخر ذخیره آب را افزایش راندمان آبیاری و توسعه کشاورزی پایدار در منطقه عنوان کرد و افزود: علاوه بر صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی، افزایش عملکرد در واحد سطح از اهم اهداف اجرای این طرح‌ها است که زمینه را برای اشتغال و بهره وری در این بخش ایجاد می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان اظهار داشت: استخر ذخیره آب کشاورزی برای ذخیره حق‌آبه قنات، چشمه یا رودخانه، ذخیره آب بارندگی و برف و مصرف آن برای انجام آبیاری غرقابی و آبیاری تحت فشار استفاده می‌شود.

سطح زیرکشت زراعی و باغی شهرستان درمیان هفت هزار و ۴۷ هکتار است و سالانه ۲۲ هزار و ۳۲۸ تن انواع محصول در این شهرستان مرزی برداشت می‌شود.