به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، صبح امروز پنجشنبه(27 آبان) رییس سازمان در مصاحبه و گفتگوی زنده اینترنتی با شبکه تلویزیونی ایران کالا در خصوص ظرفیتهای کشاورزی استان به ویژه طلای سرخ استان گفتگو کرد و بیان داشت: زعفران خراسان جنوبی به دلیل کیفیت بالا متقاضیان زیادی در کشورهای خارجی از جمله آلمان، آمریکا، اسپانیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه سال گذشته در استان 17 هزار و 152 هکتار زعفران کشت بوده، ادامه داد: امسال حدود 500 هکتار توسعه سطح کشت زعفران در استان هستیم.

وی با بیان اینکه امسال باتوجه به خشکسالی های چند ساله، کاهش شدید بارندگی خصوصا در ماه های بهمن سال گذشته تا اردیبهشت ماه و همچنین کاهش شدید دما و ایجاد خسارت سرما در بهمن، افزایش دما در تابستان نسبت به سنوات قبل و نیز کاهش کمی و کیفی آب زیرزمینی در بازه زمانی مرحله حساس گیاه زعفران، حدود 33 تن زعفران از مزارع کشت زعفران استان برداشت می‌شود افزود: میانگین تولید زعفران در هر هکتار کمتر از 2 کیلوگرم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیشترین سطح کشت زعفران در خراسان  جنوبی را مختص به قاینات دانست و افزود: امسال به دلیل کاهش بارندگی در ماه‌های اسفند و فروردین و افزایش شوری خاک، گرمای هوا افت کیفیت آب و خاک از عوامل کاهش تولید زعفران در خراسان جنوبی است که امسال شاهد کاهش 20 درصدی تولیدهستیم.

وی با بیان اینکه زعفران خراسان جنوبی به دلیل برداشت گل زعفران قبل از طلوع آفتاب و برداشت غنچه قبل از بازشدن از کیفیت عطر و قدرت رنگ دهی بالایی برخوردار است افزود: 32هزار و 283 خانوار این محصول با ارزش را جمع آوری می‌کنند و در حال حاضر هم 6 تعاونی در زمینه تولید زعفران در استان فعالیت می کنند.

آمار قطعی پس از اتمام برداشت در تمامی نقاط استان اعلام خواهد گردید.