به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان گفت: تسهیلات بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه به‌زودی به استان ابلاغ می‌شود و از محل صندوق توسعه ملی نیز درصدد جذب مبالغ خوبی برای خراسان جنوبی هستیم.

محمدحسین اکبری افزود: طرح‌های بخش کشاورزی در حال تصویب است تا با ابلاغ تسهیلات، منابع در اختیار این طرح‌ها قرار گیرد.

وی بیان کرد: تاکنون ۹۶ میلیارد تومان اعتبار به استان ابلاغ شده و ما تا ۱۸۰ میلیارد تومان برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ۳۰ میلیارد تومان در سطح استان و برای ۱۵۰ میلیارد تومان از شهرستان‌ها خواسته‌ایم پروژه‌های اولویت‌دار را ارائه دهند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی اظهار داشت: از محل سفر استانی رییس جمهور هم ۶۰۰ طرح به عنوان طرح‌های بالای ۵۰ درصد فیزیکی و طرح‌هایی که نیاز به سرمایه در گردش دارند حدود ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شد که اگر تصویب نهایی شود عدد قابل توجهی بوده و کمک خیلی خوبی به بخش کشاورزی استان است.

وی گفت: همچنین از محل سرمایه آب و کشاورزی صندوق توسعه ملی برای کل کشور هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که ۴۰۰ میلیارد تومان متعلق به ۹ استان کم‌برخوردار کشور از جمله خراسان جنوبی است.

اکبری افزود: در این زمینه طرح‌ها در حال آماده شدن است و با بانک کشاورزی هماهنگ شده تا طرح‌هایی که مشکل نداشته و می‌توانند وثیقه ارائه دهند در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم بخش خوبی از منابع را جذب کنیم.

وی بیان کرد: از محل سرمایه صنایع تبدیلی نیز ۳۰۰ میلیارد تومان برای ۹ استان ابلاغ شده که هماهنگ کرده‌ایم تا اواسط هفته آینده طرح‌هایی که بتوانند زودتر وثایق را تامین کنند در ردیف پرداخت قرار گیرد و بخش خوبی از تسهیلات که شناور است را جذب کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی پرداخت تسهیلات به متقاضیان گلخانه‌ها را از اولویت‌های استان عنوان کرد و گفت: از محل تسهیلات بند «الف» تبصره ۱۸، پرداخت تسهیلات به ۳۰ واحد گلخانه چند روز قبل به تصویب رسید.

وی افزود: در سند سازگاری با کم‌آبی نیز اولویت اصلی پرداخت تسهیلات با گلخانه‌ها در نظر گرفته شده است.

اکبری گفت: در گلخانه‌ها بهره‌وری بسیار بالایی داریم و به ازای هر هکتار گلخانه می‌توان ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن محصول تولید کرد در صورتی که یک چاه کشاورزی نمی‌تواند این میزان محصول را تولید کند.

وی اظهار داشت: اگر تسهیلات به‌موقع در اختیار استان قرار گیرد از متقاضیان هم انتظار داریم با تکمیل سریع وثایق در بانک نسبت به جذب تسهیلات بیشتر در استان اقدام شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶۷ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۴ عنوان زیرمجموعه بخش کشاورزی استان تخصیص یافته است.

وی گفت: تاکنون چهار هزار و ۵۶۱ طرح تسهیلاتی به بانک‌های عامل استان معرفی شده که هزار و ۳۹۴ طرح به مبلغ ۱۱۸ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

اکبری بیان کرد: از مجموع تسهیلاتی پرداختی، پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در حوزه توسعه مکانیزاسیون و ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در زمینه کشاورز کارت پرداخت شده که اولین بار امسال صادر شده و دامدار کارت هم به‌زودی صادر می‌شود.

وی افزود: همچنین از ابتدای امسال تاکنون در حوزه سرمایه آب و کشاورزی ۱۸ میلیارد تومان و صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.