به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، دکتر مهدی جعفری رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی به همراه معاونین خود با حضور در دفتر پایگاه خبری تحلیلی خاورستان با مدیر مسئول و سردبیر و خبرنگاران دیدار و گفتگو کردند.

این دیدار صمیمانه که بیش از ۱۲۰ دقیقه به طول کشید در خصوص موضوعات مختلف حوزه جهاد کشاورزی وطرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه ها گفتگو شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه همه به اجرای طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه ها کمک کنند، گفت: موجودی کالا های اساسی در خراسان جنوبی خوب است

وی  اظهارکرد: در خصوص اجرای این طرح در استان، معاون امور اقتصادی استانداری به عنوان سخنگو انتخاب شده است، اما آنچه که مسلم است این است که افرادی که از این طرح منتفع می شوند؛ دهک های پایین و قشر ضعیف جامعه هستند.

مهدی جعفری افزود: در طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه ها، یارانه حذف نمی شود، بلکه بجای اختصاص آن به کالا، به خود مردم داده می شود. در این طرح یارانه ها از حلقه اول که واردکننده ها و توزیع کننده ها بودند، به حلقه آخر یعنی مصرف کننده منتقل می شود .

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قبلا با اختصاص ارز ترجیحی به حلقه اول و کالاها، اتفاقات بدی می افتاد و با سوء استفاده و قاچاق از کشور خارج می شد، گفت: در این خصوص ۱۵ میلیون نفر در کشورهای همسایه از این یارانه مردم استفاده می کردند. یارانه های عجیبی در حوزه آرد، گندم و سایر اقلام اساسی هزینه می شد، اما عملا از مرزها خارج می شد یا در مسیر خودش خرج نمی شد.

جعفری بیان کرد: موضوع یارانه ها و ارز ترجیحی مثل دریاچه ای بود که مردم با کاسه از آن برداشت می کردند، اما عده دیگری که ظرفیت بالاتری داشتند، با موتور آب از برداشت می کردند و در حالی که این یارانه مال مردم بود اما افراد دیگری از آن استفاده می کردند. ولی اکنون با اجرای طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه ها، این یارانه به جیب مردم می آید و خودشان می دانند که چگونه آن را مدیریت کنند.

او تاکید کرد: در واقع با این شیوه اختصاص یارانه ها، یک زخمی ایجاد شد که بعدا به غده تبدیل شد، اکنون هم اگر این غده جراحی نشود باید قطع عضو شود. اما برای اینکه موضوع به مرحله قطع عضو نرسد، آیت الله رئیسی گفت که آبرویم را هزینه می کنم و واقعا هم آبرویش را هزینه می کند، چرا که هیچ کسی در سال اول دولت چنین کاری را انجام نمی دهد. اکنون آیت الله رئیسی آبروی خودش را برای نظام گذاشته تا این اتفاق میمون رقم خورده و اقتصاد روی ریل خودش بیفتد و همه ما هم باید کمک کنیم تا این جراحی بزرگ اقتصادی موفقیت آمیز باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به مدیریت بازار عید نوروز در استان هم گفت: خوشبختانه در عید نوروز؛ استان خراسان جنوبی استانی بود که هم دستگاه برتر استانی در ستاد خدمات سفر و هم استان برتر از نظر مدیریت بازار توسط وزارت جهاد کشاورزی انتخاب شد.

جعفری بیان کرد: در این خصوص در تامین و توزیع اقلام اساسی، هیچ کمبود، بی نظمی یا گرانی وجود نداشت و هیچ صف خریدی هم به وجود نیامد که این موضوع در سایه همت همه دستگاه ها بود.

او اظهارکرد: این موفقیت در حالی حاصل شد که سازمان جهاد کشاورزی استان اولین دستگاه اقتصادی بود که مدیریت آن تغییر پیدا کرد و انتظارات از این سازمان متناسب با انتظارات از دولت بود، چرا که یک دستگاه اقتصادی که مدیر جدید آن منصوب شده و منتسب به دولت جدید است، باید در طراز انقلابی و جهادی اقدام کند.

جعفری افزود: به همین دلیل خواب را بر خودم حرام کرده و تا تعطیلی عید فطر؛ هر روز از صبح تا پاسی از شب مشغول کار بودم که بتوانم خلأها را پر کنم تا مردم در آرامش باشند، که خوشبختانه اتفاقات خوبی رقم خورد و ائمه جمعه، فرمانداران و اصناف از اوضاع رضایت داشتند.

وی یادآور شد: حتی در ایام عید مرغ و تخم مرغ از استان به استان های همجوار قاچاق می شد و در حالی که قیمت ها در استان تغییری نکرده بود، اما در استان های همجوار به شدت افزایش پیدا کرده بود. طوری برنامه ریزی کردیم که در تمام عید حتی ۱۳ فروردین هم فروشگاه ها در حال خدمت رسانی باشند تا نیاز مردم برطرف شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به موضوع کمبود روغن در بازار نیز گفت: این موضوع یک موضوع کشوری است که مختص خراسان جنوبی نیست، دلیل آن هم به کارخانه جات روغن برمی گردد که از توزیع این کالا خودداری می کردند، بطوری که برای تامین چند ماشین روغن، تمام دستگاه ها از جمله دادستانی، حوزه قضایی، بازرسی، سیاسی و اجرایی استان وارد گود شدند، اما کارخانه ها از توزیع روغن امتناع می کردند. در حالی که تعزیرات حکومتی برای تشکیل پرونده برای این کارخانجات ورود پیدا کرد، اما پاسخگویی مطلوبی در این خصوص اتفاق نمی افتاد و رغن در اختیار استان ها قرار نمی گرفت.

جعفری گفت: در این اوضاع؛ توانستیم از اقلام تعزیرات حکومتی که قبلا ضبط شده بود و رقم قابل توجهی هم بود استفاده کنیم. با استفاده از ارتباطات دوستان در حوزه های بازرسی و قضایی و همچنین ارتباطاتی که خودمان داشتیم، توانستیم مقدار روغن دیگری از استان های دیگر جذب کنیم.

وی افزود: شاید وضعیت مطلوب نبود و در شأن مردم استان هم روغن وجود نداشت، اما این تلاش ها باعث شد وضعیت خیلی نامطلوبی هم رقم نخورد و مردم بدون روغن نماندند، در حالی که در بسیاری از استان ها وضعیت خیلی بدتر بود. اما اکنون روغن وارد شده و موجودی خوب و قابل توجهی وجود دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در واقع همین که احساس شد که روغن نیست، انباشت کالا در منازل یا در انبارها زیاد شد و مردم به دلیل ترس از اینکه ممکن است بعدا نتوانند دسترسی داشته باشند و یا مغازه ها به دلیل اینکه ممکن است در آینده گران تر شود، ما را به چالش انداختند. در حالی که به نظر بنده اگر دور استان را دیوار بکشیم، تا ۳-۴ ماه دیگر هم روغن داریم؛ یعنی در حالی که روغن داریم؛ اما وضعیت طوری است که انگار نداریم.

وی در خصوص نظارت ها در این زمینه هم اظهارکرد: نظارت وجود دارد؛ اما یک نفر می تواند به دلیل ولعی که دارد، چند بار روغن بخرد. در این خصوص سامانه ای هم برای عرضه سهمیه ای و اینترنتی هم وجود ندارد تا مردم بر اساس کدملی خرید کنند. البته سامانه بازرگام و سامانه پست سام  و همچنین سامانه دیگری که توسط جوانان خوش فکر استان راه اندازی شده بود را داشتیم که کار را بسیار راحت کرده بود، اما مردم از خرید اینترنتی استقبال نمی کنند و دوست دارند بصورت فیزیکی خرید کنند که در این شرایط فقط انصاف و وجدان فروشندگان و مردم است که می تواند از آشفته شدن اوضاع جلوگیری کند.

جعفری با اشاره به اینکه در سطح استان ۱۶۰ نفر بازرس داریم، افزود: اما این بازرس ها باید بر تمام مجاری مختلف از جمله مراکز توزیع مرغ، تخم مرغ، برنج، شکر، روغن، کشتارگاه ها، نهاده ها و از همه مهم تر نانوایی ها را که ۳۶۰ شعبه در استان است، نظارت داشته باشند. اما با این حوزه وسیع؛ این بازرس ها باید در کجا استقرار پیدا کنند؟ مگر اینکه وجدان و انصاف مردم به کمک بیاید که خوشبختانه وضعیت خراسان جنوبی از لحاظ دین و دیانت در حوزه اصناف و مردم خوب است.

او گفت: البته با توجه به اجرای طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه ها، تعداد بازرسان افزایش یافته و با توجه به دستور وزیر، تمام امکانات نقلیه ای متعلق به ۹ دستگاه تابعه جهاد کشاورزی و تمام نیروها، بازنشستگان و همیاران بازار، در حوزه نظارت بر بازار بکارگرفته شده اند تا در اجرای این طرح؛ نظارت درستی بر بازار وجود داشته باشد.

جعفری تاکید کرد: در شرایط فعلی وظیفه ما مسئولان و رسانه ها به عنوان پیش قراوالان اطلاع رسانی به مردم، تبیین خوب موضوع است تا بتوانیم خوب حرف بزنیم و مردم را نسبت به زوایای پیدا و پنهان طرح آگاه کنیم.

وی بیان کرد: در این شرایط باید مردم، تولیدکنندگان، کارخانه جات و مصرف کنندگان همه کمک کنند تا این طرح بسیار خوب هدفمندی و مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه ها به نحو مطلوب در کشور رقم بخورد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: متاسفانه گران فروشی و عرضه خارج از شبکه بخصوص در حوزه آرد و نان یکی از تخلفاتی است که پرونده های زیادی برای آن تشکیل می شود، چرا که قیمت آرد آزاد و دولتی تفاوت زیادی دارد و این موضوع باعث وسوسه و سوء استفاده شده است. در این زمینه نظارت هایی برای کنترل بازار انجام می شود و خود اصناف و نانوایان و اتحادیه ها هم باید در این حوزه احساس مسئولیت بیشتری کنند و خودشان را در مقابل خداوند و مردم پاسخگو بدانند.

جعفری ادامه داد: کار سازمان جهاد کشاورزی مانند یک شمشیر دولبه است که یک سمت آن مصرف کننده و سمت دیگر هم تولیدکننده است، اما باید اولویت با تولید باشد، چرا که اگر تولید نباشد، مصرفی هم نیست و کشوری که قرار است استقلال و امنیت غذایی داشته باشد، باید تولید داشته باشد.

او گفت: اما در شرایط فعلی مصرف کننده خواسته های خودش را دارد و اصلا حال و احوال تولید کننده را درک نکرده و کالا را به قیمت ارزان می خواهد. از طرف دیگر هزینه تولید هم بالا رفته و تولیدکننده حال مصرف کننده را درک نمی کند، چرا که باید برای او؛ هزینه های تولید متناسب با هزینه های اولیه باشد تا ضرر نکند.

وی افزود: بطور مثال اکنون دامداران خواستار این هستند که با توجه به هزینه های بالای تولید، محصول گوشت و شیر به قیمت تمام شده به مردم داده شود، اما آیا بازار کشش این موضوع را دارد؟ اکنون بازار، تولیدکننده، مصرف کننده، رسانه و … هر کدام یک حرف می زنند، اما این جهاد کشاورزی است که باید هم مدیریت تولید و هم مدیریت مصرف را داشته باشد که کار بسیار سختی است.