رییس سازمان در دهمین نشست کارگروه تنظیم بازار استان در سال جاری که به ریاست سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، از آغاز روند اجرایی پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش حوزه کشاورزی خبر داد و گفت: تاکنون پرونده متقاضیان دریافت این نوع تسهیلات در استان به مبلغ ۲۱۸ میلیارد تومان به بانک کشاورزی ارسال شده است.

مهدی جعفری افزود: درخصوص سرمایه در گردش مورد نیاز برای خرید نهاده‌های دامی و طیور از سه روز قبل ثبت‌نام در سامانه سیتا آغاز شد و پرونده‌ها به بانک‌ ارجاع شده است.

وی گفت: تاکنون خراسان جنوبی مقام دوم را در حوزه تعداد پرونده‌های معرفی شده به بانک به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: از سه هزار میلیارد تومان در سطح کشور تاکنون ۲۱۸ میلیارد تومان مربوط به پرونده‌های خراسان جنوبی است و همکاران بانک کشاورزی به‌صورت سه شیفت فعال هستند.

وی افزود: اگر تولیدکنندگان و دامداران موفق به تشکیل پرونده در بانک کشاورزی نشوند این تسهیلات دوباره به چرخه شناور کشور بازخواهد گشت لذا تشکیل پرونده و جذب اعتبار اکنون از پرداخت تسهیلات مهمتر است.

جعفری تصریح کرد: اطلاع‌رسانی لازم درخصوص تشکیل پرونده توسط تولیدکنندگان و دامداران برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش انجام شده تا در اسرع وقت نسبت به ثبت‌نام و تشکیل پرونده اقدام شود.

وی ادامه داد: با توجه به گزارش ارایه شده در جلسه قبل درخصوص قیمت مرغ زنده و مرغ‌ گرم کشتار روز در بازار مقرر شد تمامی کشتارگاه‌ها مطابق روال گذشته و براساس میانگین افت کشوری، مرغ گرم استحصالی را به مراکز فروش در سطح استان عرضه کنند همچنین نحوه محاسبه قیمت مرغ گرم کشتار روز توسط سازمان جهاد کشاورزی ارایه شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در این زمینه با توجه به سطح عرضه و تقاضا، قیمت مرغ زنده در حال حاضر ۳۰ هزار تومان است که توسط شرکت پشتیبانی امور دام به مبلغ ۵۱ هزار تومان از تولیدکنندگان خریداری می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۵۰ تن مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان خریداری شده است افزود: قیمت مرغ منجمد تنظیم بازار ۴۵ هزار تومان در نظر گرفته شده که ۱۰۰ تن اکنون مازاد بر مصرف است و باید در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

جعفری اظهار داشت: علیرغم اینکه در کشور جوجه‌ریزی کم بوده اما در مجموع از ۲ هفته قبل یک میلیون و ۸۵۰ قطعه جوجه‌ریزی انجام شده و با قبل از اجرای طرح مساوی است.

وی با اشاره به توزیع نهاده‌های دامی در استان گفت: طی ۲ روز گذشته انتقال و حمل نهاده‌های دامی به استان به‌راحتی انجام شده است و مشکلی در این خصوص و حوزه حمل و نقل وجود ندارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: بعضی واحدهای دامی اعلام می‌کنند در زمینه تامین نهاده مشکل دارند که می‌توانند از ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام استفاده کنند.

وی اظهار داشت: از امروز شرکت پشتیبانی امور دام، تخم‌مرغ مازاد بر تولید و نیاز استان را مانند مرغ خریداری می‌کند و اجازه حذف گله به هیچ کسی داده نشده است.

جعفری گفت: علاوه بر این، اجازه خروج تخم‌مرغ از استان نیز داده شده و آزادسازی صادرات تخم‌مرغ در برنامه وزارت جهاد کشاورزی است.

وی میانگین قیمت خریداری شیر از دامدار را ۱۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به میزان کیفیت شیر و چربی آن، قیمت شیر برای دامدار تعیین می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: باید از انبارهای شرکت غله و خدمات بازرگانی، گندم توسط کارخانه‌های آرد خریداری شود چون انبارها پُر است اما کارخانه‌ها همکاری نمی‌کنند.

دهمین نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان جنوبی امروز به ریاست سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان با دستور کار بررسی وضعیت بازار، ارائه گزارش توزیع اقلام اساسی توسط سازمان جهاد کشاورزی و بررسی اقدامات و مصوبات جلسه گذشته برگزار شد.