به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان گفت: تاکنون ۱۶ واحد بسته‌بندی عناب و ۶ واحد فرآروی این محصول با ظرفیت هزار و ۷۴۰ تن در استان راه‌اندازی شده است.

محمدعلی حسینی با بیان اینکه ۲۴ درصد عناب تولیدی استان فرآوری و ۱۳ درصد بسته‌بندی می‌شود افزود: در مجموع ۳۷ درصد این محصول براساس ظرفیت اسمی واحدهای مذکور بسته‌بندی و فرآوری می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر برای ۳۳ واحد فرآوری و بسته‌بندی با ظرفیت سالانه پنج هزار و ۹۰۰ تن نیز مجوز صادر شده و این واحدها در حال ساخت است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: محصولاتی از قبیل پودر عناب، شیره عناب، کنسانتره، دمنوش، قرص و شربت در این استان تولید می‌شود.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی این است که استاندارد خاص بین‌المللی برای محصولات عناب نداریم و اداره استاندارد اقداماتی در دست اقدام دارد اما فرآیند بسیار طولانی شده است.

حسینی گفت: براساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو تا محصولی استاندارد نداشته باشد قادر به دریافت کد بهداشتی نیست لذا تولیدکننده هنگام فروش محصول با مشکل مواجه می‌شود که این مساله سبب شده برخی تولیدات مانند کنسانتره عناب با مشکل مواجه شود.

وی بر لزوم استاندارد فرآوری محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: عناب تاکنون بیشتر به شکل تازه‌خوری یا به شکل آجیل مورد استفاده عموم قرار می‌گرفت اما به دلیل نداشتن استاندارد بین‌المللی در زمینه فرآوری محصول با مشکل مواجه‌ایم.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر پروانه بهره‌برداری را برای این صنایع صادر کنیم در نهایت در حوزه دریافت کد بهداشتی غذا و دارو دچار مشکل می‌شوند.

وی گفت: در این زمینه جلسات متعددی با حضور اداره استاندارد برگزار شده اما هنوز به نتیجه خاصی نرسیده و کماکان موضوع در حال پیگیری است.

حسینی با اشاره به حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی از فعالان صنایع تبدیلی و غذایی افزود: در حال حاضر تسهیلات کم‌بهره ۱۲ درصد به تمامی واحدهای صنایع تبدیلی پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: از آنجایی که عناب از محصولات کشاورزی خاص استان است متقاضیان می‌توانند تا ۸۰ درصد سرمایه مورد نیاز را در قالب تسهیلات تامین کنند.

کارشناسان بر این باورند که محصولات راهبردی خراسان جنوبی از جمله عناب، زرشک و زعفران به بخش جدایی‌ناپذیر از فرهنگ این استان تبدیل شده است و فقط نمی‌توان به عنوان محصولات شاخص از آنها نام برد.

توسعه صنایع تبدیلی و فرآورده‌های حاصل از عناب می‌تواند اقتصاد منطقه را دگرگون کند همچنین توجه به تولیدکنندگان این محصول ضریب ماندگاری مردم در روستاها را افزایش می‌دهد.

برای حمایت از کشاورزان در قطب تولید این محصول مشوق‌هایی مانند تعیین استانداردهای بین‌المللی برای فرآوری، بیمه درختان در مقابل خسارت‌هایی از قبیل گرمازدگی و طوفان و ایجاد انبار یا بارگاه و سردخانه عناب مدنظر است.