به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مهدی جعفری ظهر امروز پنجشنبه ( 7 مهر ماه 1401) در کمیته فرهنگی و هنری جشنواره ملی زرشک با بیان اینکه زرشک خراسان جنوبی صرفا یک محصول کشاورزی نیست بلکه به عنوان هویتی برای استان مطرح است، افزود: محصولاتی مانند زرشک، زعفران و عناب به استان هویت بخشیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی زرشک در استان بیان کرد: با توجه به اهمیت بالای جشنواره، نیاز است در اجرای برنامه ها در کنار ظرفیت دولت، از ظرفیت های مردمی هم استفاده شود.

جعفری با بیان اینکه 38 هزار خانوار در استان به صورت مستقیم تولید کننده زرشک بوده و 50 هزار خانوار مستقیم و غیر مستقیم از این محل امرار معاش می کنند، گفت: علی رغم اینکه بزرگترین باغ خاورمیانه در استان است اما به خوبی گفتمان سازی نشده و ظرفیت گردشگری هم مغفول مانده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: جشنواره ملی زرشک از جمله برنامه های محوری استان در حوزه محصولات استراتژیک بوده که انتظار می رود با کیفیتی مطلوب و درخور شان و منزلت استان برگزار شود.

علی فرخنده بیان کرد: برگزاری جشنواره ملی زرشک از جمله برنامه های محوری استان در حوزه محصولات استراتژیک است که انتظار می رود با کیفیتی مطلوب و درخور شان و منزلت استان برگزار شود.

وی با اشاره به ارتزاق 50 هزار خانوار از محل تولید زرشک در استان اظهار کرد: بدیهی است برگزاری جشنواره هایی مانند زرشک در استان، نقش بسزایی در معرفی هرچه بیشتر این محصول و سود بیشتر زرشک کاران دارد که می طلبد مورد توجه باشد.

گفتنی است؛ اعضای حاضر در جلسه پیشنهادات و برنامه هایشان را حول برگزاری جشنواره ملی زرشک ارائه کردند که اجرای تئاتر در شهرستان ها، اجرای کار کودکانه، نامگذاری معابر، اجرای سرود و تهیه موزیک ویدئو، حضور اهالی هنر و رسانه در جشنواره، برگزاری مسابقه روزنامه دیواری و نقاشی، راه اندازی تور گردشگری و اهدای زرشک به عتبات از جمله برنامه های ارائه شده در جلسه بود.