تنها زرشک بی دانه جهان در خراسان جنوبی تولید می‌شود و خراسان جنوبی از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب زیر کشت مرواریدهای قرمز رنگ است، از درمیان گرفته تا قاین و افین زیرکوه،مردمانی زرشک را می‌پرورانند و با وجود تیزی تیغ مشکلات بر تن و روح شان همچنان، کاشت زرشک را به جان می خرند.

خراسان جنوبی قطب پهناورترین مزارع زرشک جهان است که در سومین فصل سال، کنار رنگ رنگ برگ های پاییزی بسیاری از روستاهای استان را قرمز پوش می‌کند. افین؛روستایی تاریخی در دل خراسان جنوبی، که بزرگترین باغ خاورمیانه زرشک را در دل خود جای داده است.

۹۸ درصد سطح زیر کشت زرشک جهان اختصاص به خراسان جنوبی دارد، اما در این سال‌ها آن چنان که باید با برند خراسان جنوبی به جهان معرفی نشده است. از این رو ساز و کار جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی شکل گرفت تا ضمن معرفی این محصول به جهان، با ورود شرکت‌های دانش بنیان و فناوری به حوزه تولید کمک کند.

ضرورت ارتباط بین شرکت‌های فناور و تولیدکنندگان زرشک

سید مجتبی حسینی، رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان و دبیر کمیته علمی و نوآوری جشنواره ملی زرشک گفت: در زمینه ورود علم به تولید زرشک و کارهای تحقیقاتی در خراسان جنوبی دانشکده کشاورزی مستقر است ‌که در مقاطع مختلف دانشجو می‌پذیرد.

وی افزود:  علاوه بر این مراکز تحقیقاتی و علمی در حوزه‌های کشاورزی فعالیت می‌کنند. یکی از محورهای اصلی فعالیت محصولات مزیت دار استان و مهم ترین آن بحث زرشک است که در حیطه‌های مختلف علمی از جمله کاشت، داشت، برداشت و فیزیولوژی تولید و پس از تولید و همچنین فرآوری محصول اقدامات زیادی انجام شده است.

حسینی با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در بحث فرآوری محصولات در استان، اضافه کرد: در حوزه پایداری تولید، بررسی برخی چالش‌ها و مشکلات زرشک، کار تحقیقاتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از معیشت جامعه روستایی استان وابسته به این محصول است، افزود: سعی شده متناسب با نیاز موجود بر روی عناوین تحقیقاتی کار و برای چالش‌های در حوزه زرشک چاره اندیشی شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان و دبیر کمیته علمی و نوآوری جشنواره ملی زرشک بیان کرد: باتوجه به انحصار کامل تولید زرشک کشور در خراسان جنوبی، مراکز تحقیقاتی استان در این حوزه‌ها ورود خوبی داشته‌‌اند؛ به طور مثال در بحث حل معضل زنگ زرشک در شهرستان اقدامات خوبی انجام شده و سعی شد متناسب با مشکل چاره اندیشی شود.

حسینی ادامه داد: در حوزه فرآوری و تولید محصولات نیاز است کارهای بیشتری انجام و ارتباط بین شرکت‌های فناور و دانش بنیان که در این حوزه دارای ایده هستند با تولید و تولیدکنندگان برقرار شود تا بتوانیم زرشک را از حالت تک مصرفی خارج کنیم.

وی با بیان اينکه در این حوزه نیاز به کار بیشتری است چراکه در استان خلا وجود دارد و یکی از محورهای اساسی جشنواره ملی زرشک پر کردن همین خلا است، تصریح کرد: یکی از محورهای بسیار مهم این است که ما نیاز داریم در حوره زرشک تکنولوژی‌ها را وارد چرخه تولید ‌کنیم که در این راستا کارهای صورت گرفته اما نیازمند فعالیت بیشتر و ایده پردازی قوی تر هستیم.