استاندار خراسان جنوبی گفت: جشنواره ملی زرشک فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف کشاورزی، گردشگری، معدنی و سرمایه‌گذاری است که باید با هم‌افزایی و کار تیمی محقق شود.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره ملی زرشک و به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ؛ جواد قناعت در نشست شورای سیاستگذاری جشنواره ملی زرشک افزود: ثبت جهانی چهار اثر تاریخی، طبیعی و صنایع دستی خراسان جنوبی نشان از اصالت این استان است اما از ظرفیت‌های گردشگری به‌خوبی استفاده نشده که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: خراسان جنوبی چند محصول مزیت‌دار مانند زرشک، زعفران و عناب دارد که به این محصولات شناخته می‌شود و باید برای چرخه تولید تا فرآوری، بازاریابی و فروش آنها برنامه‌ریزی صحیح داشته باشیم که یکی از اهداف مهم جشنواره ملی زرشک است.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر فعالیت بخش خصوصی قوی در حوزه محصولات کشاورزی اظهار داشت: سرمایه‌گذاران این بخش باید دعوت شوند که چرخه تولید تا فرآوری و فروش محصول کامل شود.

وی معرفی محصول زرشک در سطح ملی و فراملی، معرفی ارزش‌های دارویی و اقتصادی زرشک، توجه شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی به فرآوری، جذب سرمایه‌گذار برای توسعه صنایع تبدیلی و غذایی، تقویت معیشت کشاورزان از طریق ایجاد ارزش افزوده و کمک به بازاریابی را از اهداف برگزاری جشنواره زرشک برشمرد.قناعت تصریح کرد: تقویت معیشت خانواده باعث ماندگاری روستاییان در روستا و حتی مهاجرت معکوس می‌شود که این جشنواره باید معیشت کشاورزان را در اولویت برنامه‌ها داشته باشد.

وی گفت: کار جشنواره زرشک نباید محدود به یک هفته باشد و کمیته‌های جشنواره برای تحقق اهداف مد نظر فعالیت خود را به طور مستمر در طول سال انجام دهند.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: در حوزه اجرا انتظار این است مهمان‌هایی که دعوت می‌شوند مورد تکریم قرار گیرند و مهمان‌نوازی مردم خراسان جنوبی در این جشنواره نمایان شود.

وی با تاکید بر اینکه جلوی هرگونه اسراف گرفته شود افزود: جشنواره با ایجاد محتوای غنی باید سبب تعامل اثرگذار شود.

قناعت گفت: کار تیمی بسیار پسندیده است و انتظار از فرمانداران به عنوان متولیان شهرستانی مراقبت همه‌جانبه در اجرای هرچه بهتر برنامه‌های جشنواره خواهد بود.

وی افزود: پیوست رسانه‌ای قوی از موضوعات جدی است که باید در اولویت باشد زیرا این جشنواره چند منظوره در حوزه‌های تکمیل چرخه تولید، حساس کردن فعالان بخش کشاورزی، گردشگری و سایر ظرفیت‌ها است.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در حوزه اطلاع‌رسانی پیامک جشنواره زرشک برای همه مسافران هوایی و زمینی استان ارسال شود گفت: با صدا و سیمای کشور مکاتبه لازم برای اطلاع‌رسانی در سطح ملی انجام و از ظرفیت سایر رسانه‌ها نیز استفاده شود.

جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهر امسال در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل شهرستان‌های زیرکوه، قاینات، سربیشه،‌ درمیان و بیرجند برگزار خواهد شد.

مراسم افتتاحیه این جشنواره ۲۱ مهر ماه در بزرگترین باغ زرشک خاورمیانه واقع در روستای افین شهرستان زیرکوه با حضور جمعی از مسوولان کشوری، صاحبنظران و تولیدکنندگان برگزار می‌شود.

 

۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند