به گزارش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی وبه نقل از خبرگزاری شبستان در استان؛ علی فاضلی فرد با بیان این مطلب توضیح داد: همزمان با جشنواره زرشک کارخانه فراوری زرشک ودیگر محصولات کشاورزی در گازار بهره برداری می شود. جشنواره زرشک شهرستان بیرجند در محدوده روستای گازار و مهموئی برگزار می شود .در کنار برگزاری جشنواره، غرفه هایی از تولیدات کشاورزان و عشایر با هدف معرفی محصولات شهرستان برپا شده و شرکت کنندگان می توانند ازاین محصولات خرید کنند.

فرماندار بیرجند بهره برداری از کارخانه فراوری محصولات کشاورزی در روستای گازار در حاشیه جشنواره زرشک را از برنامه های پیش رو عنوان کرد و گفت: این کارخانه همه مجوزهای لازم شامل سیب سلامت و .... را دریافت اظهار داشت کرده و در زمینه فراوری دیگر محصولات منطقه شامل زرشک، عناب، زعفران، توت و... فعالیزت خواهد داشت.

وی با اشاره به این مهم که زرشک جزو میوه تره بار است اما به عنوان خشکبار معرفی شده است اضافه کرد: تاکنون اقدام خاصی در معرفی این محصول مزیت دار و قرار گرفتن آن در سبد خانوار انجام نشده و امید است با برگزاری این جشنواره شاهد بازگشایی پنجره های جهانی و تحول مهمی در این زمینه باشیم.

وی معرفی زرشک به عنوان تره بار، فراهم شدن زمینه بهداشتی برداشت، بسته بندی، نگهداری و خشک کردن محصول در شرایط استاندارد را مهم دانسته و ابراز امیدواری کرد: با اجرای این مهم و معرفی این محصول مزیت دار شاهد رونق اقتصادی منطقه بیش از پیش باشیم.

وی سطح زیر کشت باغات زرشک شهرستان بیرجند را 3 هزار و 556 هکتار اعلام کرد و افزود: در این شهرستان حدود 6 هزارو 700 خانوار زرشک کار هستند.

وی با اشاره به این مهم که در فصل برداشت و ورود این محصول به صورت همزمان، بازار اشباع شده و قیمت زرشک افت می کند، یادآور شد: با توجه به هزینه های جانبی زرشک با اشباع بازار، کشاورزان متضرر شده و با ورود واسطه ها و برای جبران هزینه ها مجبور به فروش محصول خود با پایین ترین قیمت می شوند.

فرماندار بیرجند از زرشک به عنوان محصولی لوکس یاد کرده و گفت: برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورز باید دولت در زمینه آموزش، تأمین سموم برای دفع آفات، اختصاص جایگاه مناسب استاندارد برای خشک کردن زرشک و...در مناطق روستایی ورود کند.

فاضلی فرد از مشکلات کشاورزان زرشک کار به وجود آفات نباتی زرشک اشاره کرد و گفت: متأسفانه در برخی مناطق زرشک به صورت غیر بهداشتی و روی زمین خشک شده که باعث آلودگی این محصول می شود.

وی وجود بارگاه های بهداشتی زرشک با شرایط مناسب را از نیازهای کشاورزان اعلام کرده و از دیگرمشکلات زرشک کاران  به نبود بازار مصرف،  عدم معرفی این محصول و نبود آن در سبد خانوار ، عدم قیمت گذاری مناسب و... اشاره کرد و خواستار حمایت دولت و ورود مرکز تحقیقات کشاورزی برای دفع آفات و... شد.