مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد که با برگزاری جشنواره ملی زرشک، این محصول مجالی برای عرضه در بازارهای بین المللی و پیدا کردن جایگاه واقعی خود پیدا کند تا علاوه بر کمیت، کیفیت آن نیز ارتقا یابد.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی ؛ سیدحسن رضوی اظهار کرد: کمیته تشکل‌ها و بخش خصوصی با بکارگیری بخش خصوصی و افزایش سهم آنان به نمایندگی از مردم در جشنواره ملی زرشک فعال است.

دبیر کمیته تولیدکنندگان و تشکل‌های بخش خصوصی جشنواره ملی زرشک با بیان اینکه تاکنون جلساتی با حضور تمامی اعضای کمیته برگزار شده است و با کیفیت برگزار شدن جشنواره، ایجاد بازار برای  فروش زرشک و ارتباط با تجار و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از اهداف این کمیته است.

وی با بیان اینکه امکان بازدید سرمایه گذاران داخلی و خارجی از صنایع فرآوری، باغات زرشک و بارگاه‌های زرشک فراهم شده است، اظهار کرد: بازاریابی خوب و یافتن مشتری‌های جدید در داخل و خارج از جمله اهداف است.

دبیر کمیته تولیدکنندگان و تشکل‌های بخش خصوصی جشنواره ملی زرشک با اشاره به اجرای خرید توافقی زرشک، تصریح کرد: امسال تقاضای  خرید زرشک زیاد و از طرفی محصول تولیدی استان کمتر است و مردم کمتر برای تحویل زرشک تازه مراجعه می‌کنند.

رضوی بیان کرد: به دلیل اینکه در چند سال اخیر فضاهای خوبی برای خشک کردن و فرآوری زرشک ایجاد شده بیشتر کشاورزان، زرشک را خشک و فرآوری و بعد به بازار عرضه می‌کنند،

وی همچنین افزود: محصول زرشک کمتر به صورت تازه عرضه می‌شود، اما اگر کسی قصد داشته باشد زرشک تازه را عرضه کند مراکز خرید آماده دریافت هستند.

وی با بیان اینکه حداقل 10 مرکز زرشک در پنج شهرستان عمده زرشک استان تجهیز شده و آماده دریافت زرشک از کشاورزان هستند، تصریح کرد: زرشک اکنون جایگاه خود را پیدا کرده و بحث جشنواره زرشک معرفی خوبی از این محصول ارائه خواهد داد.

رضوی ادامه داد: اکنون نگرانی از بازررسانی محصول وجود ندارد، اما به دنبال این هستیم که زرشک ارزش افزوده بیشتری پیدا کند و حوزه فرآوری و تنوع محصولات تولیدی آن افزایش یابد.

وی با بیان اینکه امیدواریم با جشنواره زرشک، این محصول مجالی برای عرضه به بازارهای بین المللی و پیدا کردن جایگاه واقعی خود یابد تا علاوه بر کمیت، کیفیت آن نیز ارتقا یابد، افزود: یکی از چالش‌های مهم، توجه به کیفیت و رعایت استانداردهای بازارهای جهانی است.

رضوی با بیان اینکه آموزش کشاورزان در اولویت است، تصریح کرد: لازم است از شروع احداث یک باغ تا مرحله به بهره برداری رسیدن زرشک همه موارد تحت نظارت کارشناسان بوده و استانداردهای تولید به کشاورزان آموزش داده شود تا بتوان محصول با کیفیتی که مورد پسند بازارهای داخلی و خارجی است تولید کرد.

وی با بیان اینکه اگر این امر محقق شود جای نگرانی برای عرضه محصول با قیمت بسیار مناسب نیست، افزود: پیش بینی می‌شود تقاضای امسال روند افزایشی داشته باشد و امیدواریم با برگزاری این جشنواره و توجه خاص خاص به محصول زرشک به صورت جدی تر با حجم فراوان تری این محصول تولید و عرضه شود.

رضوی با بیان اینکه رعایت برخی استانداردها هزینه دارد اما اگر کشاورزان بدانند این امر ارزش افزوده زیادی به همراه خواهد داشت، به این سمت می‌روند، تصریح کرد: قیمت اکنون بازار منطقی است، اما پیش بینی می‌شود افزایش یابد.

وی یادآور شد: توصیه می‌شود کشاورزان از بخش‌های آموزشی که با همت جهاد کشاورزی و یا تعاون روستایی برگزار می‌شود استقبال کنند تا بتوانیم زرشک را به جایگاه واقعی آن برسانیم.