شهرستان درمیان علی رغم این‌که سومین شهرستان تولید کننده زرشک است اما فاقد سردخانه زرشک بوده و صنایع فرآوری و بسته‌بندی این شهرستان راکد است

به گزارش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره ملی زرشک و به نقل از پایگاه خبری خاورستان؛ همزمان با آغاز پاییز فصل برداشت زرشک این یاقوت های شفابخش آغاز می‌شود. زرشک یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی در خراسان جنوبی است. امسال همزمان با فصل برداشت زرشک جشنواره ملی زرشک در پنج شهرستان خراسان جنوبی که دارای محصول زرشک است برگزار می‌شود.

شهرستان درمیان سومین شهرستان استان در زمینه تولید زرشک بوده و ۲۶ مهرماه امسال میزبان جشنواره ملی زرشک در قلعه تاریخی فورگ است.

سطح زیر کشت زرشک در شهرستان درمیان ۳ هزار هکتار بوده و ۷ هزار بهره‌بردار در این شهرستان از طریق برداشت زرشک امرار معاش می‌کنند.

رحیمی یکی از بهره‌برداران زرشک در روستای نوغاب شهرستان درمیان در گفت‌و گو با خاورستان، در مورد جشنواره زرشک شهرستان درمیان اظهار کرد: در راستای برگزاری جشنواره زرشک پیشنهاد می‌شود از میدان دارهای بازارهای میوه و تره بار شهرهای بزرگ از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شیراز که تا حدودی زرشک از استان خراسان‌جنوبی به این استان‌ها ارسال می‌شود، دعوت کنند که در جشنواره زرشک شرکت کرده و از نزدیک شاهد برداشت و دیدن درختان زرشک و زحمت برداشت باشند و از طرفی این دعوت باعث معرفی بیشتر زرشک و تمایل به خرید بیشتر از سمت بازارهای این استانها می‌شود.

نبود سردخانه زرشک در شهرستان درمیان

وی یکی از مشکلات پیش روی زرشک‌داران در شهرستان درمیان را نبود سردخانه در شهرستان درمیان دانست و عنوان کرد: بیشتر زرشکی که در سردخانه بیرجند نگهداری می‌شود متعلق به شهرستان درمیان است و نبود سردخانه در شهرستان باعث حمل زرشک به بیرجند و هزینه‌های بیشتر روی دست کشاورز شده است.

 این بهره‌بردار زرشک اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود دولت در بحث خرید زرشک توسط تعاونی‌ها از نظر نقدینگی تعاون روستایی را بیشتر حمایت کند تا دست آنها برای خرید باز باشد.

رحیمی ادامه داد: وقتی تعاون روستایی به دلیل نداشتن نقدینگی قدرت خرید کمتری داشته باشد، دست دلال برای خرید زرشک با قیمت پایین باز می‌شود که اگر از تعاون روستایی در بحث مالی حمایت شود به نفع کشاورز است.

نیاز به بازاریاب زرشک داریم

وی که از خریداران بخش خصوصی زرشک در شهرستان درمیان نیز است گفت: از دیگر پیشنهادات برای فروش بهتر زرشک این است که در فصل برداشت زرشک، بازاریاب برای فروش و عرضه بهتر به بازار داشته باشیم که کار بازاریابی زرشک را انجام دهند.

این بهره‌بردار زرشک خاطرنشان کرد: در فصل برداشت، زرشک را با بسته بندی‌های بسیار زیبایی بسته بندی کرده و به بازار عرضه می‌کنیم که مشتری پسند است اما عده‌ای زرشک را به صورت فله‌ای و با قیمت کمتر در بازار عرضه می‌کنند که به مرور بازار فروش زرشک به صورت بسته بندی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

واحدهایی که راکد است

رحیمی در مورد واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی زرشک در شهرستان که راکد است، افزود: متاسفانه این واحدها تا زمانی که ساختمان آنها در حال احداث و تکمیل است همه رغبت خوبی برای همکاری دارند اما وقتی به پایان رسید و کار اصلی آغاز می‌شود حمایتی نیست و به نوعی همه بی رغبت برای ادامه کار می‌شوند که این آسیب است و با توجه به ظرفیت تولید زرشک در شهرستان درمیان باید از این واحدها حمایت بیشتری انجام شود.

نبود قیمت ثابت برای زرشک مهمترین مشکل

بهاری یکی از بهره‌برداران زرشک در بخش قهستان شهرستان درمیان در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: مهمترین مشکل بهره‌برداران زرشک در شهرستان درمیان، نبود قیمت ثابت برای خرید زرشک در فصل برداشت است.

وی افزود: هم اکنون که فصل برداشت زرشک است دلال با قیمت پایینی که روی زرشک می‌گذارد ارزش این محصول و قیمت خرید را به شدت کاهش می‌دهد.

این بهره‌بردار زرشک بیان کرد: اگر دولت برای زرشک تازه یک قیمت ثابت مشخص کند و همه موظف به خرید با این قیمت تعیین شده باشند بهتر است.

بهاری عنوان کرد: بهره‌بردار زرشکی که مکانی برای نگهداری زرشک ندارد مجبور به فروش محصول در فصل برداشت به قیمت پایین است که این به ضرر کشاورز است.

وی افزود: زرشک هر ساله نیست و یک سال درمیان محصول دارد و کشاورزی که زرشکِ تَر را به دلیل نداشتن مکان مناسب برای خشک کردن با قیمت پایین به فروش می‌رساند تا دوسال بعد زرشکی برای فروش و درآمد نخواهد داشت و بسیار متضرر می‌شود.

این بهره‌بردار زرشک بیان کرد: تنها درخواست بهره‌بردار زرشک از مسئولان این است که قیمت ثابت و عادلانه‌ای که به نفع کشاورز باشد برای فصل برداشت مشخص و بر خرید این محصول نظارت شود.

جشنواره زرشک بهانه‌ای برای معرفی شهرستان درمیان

 مهدی فرجامی فرد فرماندار شهرستان درمیان در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، در مورد برگزاری جشنواره زرشک، اظهار کرد: شهرستان درمیان برای برگزاری جشنواره زرشک آمادگی کامل را دارد.وی با بیان این‌که برنامه‌ریزی‌ها انجام و جلسات برگزار شده، افزود: چند باغ زرشک در شهرستان فریز شده که برداشت تا روز برگزاری جشنواره انجام نشود.

فرماندار شهرستان درمیان بیان کرد: برگزاری جشنواره زرشک در شهرستان درمیان بهانه‌ای برای معرفی ظرفیت‌های شهرستان دربخش‌های مختلف از جمله گردشگری، میراث فرهنگی، تولید زرشک و سایر موارد است.

فرجامی فرد عنوان کرد: از جمله اهداف این جشنواره بیان مشکلات بهره‌برداران زرشک در این شهرستان و خرید توافقی است.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اهداف برگزاری جشنواره خروجی گرفتن مناسب از جشنواره و عایدی داشتن برای بهره برداران زرشک شهرستان است.

فرماندار شهرستان درمیان گفت: طبق صحبت‌های انجام شده شرکت تعاونی تولید اسدیه آمادگی خرید توافقی زرشک از کشاورزان را دارد و طبق برنامه‌ریزی‌های خوبی که انجام شده ان‌شاءالله امسال مشکلی در مورد خرید محصول زرشک نخواهیم داشت

محمدحسن جاویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، در مورد جشنواره زرشک اظهار کرد: جشنوراه زرشک شهرستان درمیان در دو تاریخ و دو مکان برگزار می‌شود.

وی افزود: ۲۱ مهرماه بازدید مسئولان از باغات زرشک شهر قهستان را خواهیم داشت و ۲۶ مهرماه جشنواره اصلی زرشک در قلعه فورگ برگزار می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان بیان کرد: جلساتی پیرامون جشنواره زرشک در شهرستان با دستور و ریاست فرماندار شهرستان برگزار شده است.

جاویدی عنوان کرد: تمامی دستگاه‌های شهرستان موظف شدند که از ظرفیت آنها در راستای هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره استفاده شود.

وی اظهار کرد: وظایفی برای تمامی دستگاه‌هایی که موظف به همکاری شدند ابلاغ شده و تمامی مدیران ادارات شهرستان درمیان از اعضای برگزاری جشنواره زرشک شدند که باید همکاری داشته باشند و در هر مجموعه اداری یک دستور کار مشخصی تعریف شده است.

. اهداف برگزاری جشنواره زرشک

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان با بیان این‌که هدف از برگزاری جشنواره زرشک تنها بخش کشاورزی نخواهد بود، گفت: معرفی شهرستان در راستای برگزاری این جشنواره از آداب و معاشرت گرفته تا صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، مباحث فرهنگی، ظرفیت و توانایی شهرستان و سایر موارد مورد نظر است و قطعا اثرگذارخواهد بود.

جاویدی افزود: مهمترین هدف از برگزاری جشنواره زرشک در شهرستان درمیان این است که برای محصول استراتژیک زرشک که در شهرستان داریم و فرآوری که در این حوزه می‌تواند تاثیرگذار باشد بتوانیم به جامعه هدف خودمان برسانیم.وی اظهار کرد: برگزاری این جشنواره می‌تواند مباحث حمایتی دولت از محصول زرشک از جمله خریدهای توافقی و تضمینی را در برداشته باشد و اعتباراتی که در این حوزه می‌تواند برای ایجاد مراکز فرآوری، بسته‌بندی و صنایع تبدیلی تکمیلی ارائه دهند که ما بتوانیم این ظرفیت را در شهرستان بیشتر کنیم.مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان در خصوص سطح زیر کشت زرشک در شهرستان درمیان، گفت: در شهرستان درمیان ۳ هزار هکتار سطح زیر کشت زرشک است که ۲۷۰۰ هکتار بارور و ۳۸۰ هکتار غیر بارور است.

جاویدی افزود: در شهرستان درمیان ۷ هزار بهره‌بردار زرشک داریم و میزان برداشت در هکتار به صورت تَر ۴ تن در هکتار و خشک ۱٫۳تن در هکتار است.وی در خصوص مشکلات فراروی بهره‌برداران زرشک، عنوان کرد: فروش محصول زرشک مهمترین مشکل زرشک‌کاران است. فرآوری محصول و آفت‌هایی که در این محصول وجود دارد از دیگر مشکلات پیش‌روی بهره‌برداران زرشک است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان بیان کرد: یکی از اهداف جشنواره زرشک در شهرستان درمیان فروش محصول زرشک و شناسایی، معرفی و فرآوری این محصول است.جاویدی گفت: زرشک به عنوان یکی از گیاهان دارویی نیز شناخته شده و با برگزاری این جشنواره این محصول به عنوان گیاه دارویی و تاثیراتی که در سلامت مردم دارد نیز معرفی می‌شودوی اظهار کرد: از دیگر اهداف این جشنواره انتظار حمایت دولت و بخش خصوصی با ارائه تسهیلات به تعاون روستایی و متقاعد کردن دولت و بخش خصوصی جهت خرید زرشک از بهره برداران است.

رکود صنایع تبدیلی و تکمیلی شهرستان درمیان/کمبود سرمایه در شرکت تعاونی تولید اسدیهمدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان بیان کرد: در بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز در شهرستان درمیان دو واحد وجود دارد اما متاسفانه علی‌رغم تسهیلاتی که این واحدها دریافت کردند به دلیل عدم وجود سرمایه در گردش در حال حاضر راکد هستند.

جاویدی خاطرنشان کرد: فقط شرکت تعاونی تولید اسدیه با خرید توافقی هنوز پایدار است و خدمات انبارداری و نگهداری را دارد اما به دلیل کمبود سرمایه، توانایی خرید زرشک قابل توجهی در سطح شهرستان را ندارد.وی اظهار کرد: اگر شرکت تعاونی تولید اسدیه سرمایه‌ای برای خرید زرشک در سطح شهرستان داشته باشد مانع خرید زرشک توسط دلالان با قیمت کم از زرشک دار خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان بیان کرد: شرکت‌های تعاونی می‌توانند با خرید توافقی خرید زرشک در شهرستان را پوشش دهند.

جاویدی گفت: از دیگر مشکلاتی که در محصول زرشک، بهره‌بردار را با مشکل مواجه کرده وجود آفت‌هایی در این محصول است که به دلیل تغییر اقلیم و خشکسالی هایی که در کشور و شهرستان وجود دارد برخی بیماری‌های نو ظهور، لکه‌های برگی، زنگ زرشک، سفید شدن زرشک و ریزش محصول در زرشک نهادینه شده و وجود دارد.وی افزود: مجموعه جهاد کشاورزی اقداماتی را در بحث مبارزه با آفات زرشک انجام داده که شامل شناسایی عامل عارضه، آزمایش‌های کاربردی سموم، برگزاری کلاس های ترویجی و همکاری با مراکز تحقیقاتی برای پیدا کردن روش مبارزه با این آفت ها است و وظیفه ذاتی جهاد کشاورزی نیز نظارت بر مبارزه همگانی است و از بهره برداران زرشک نیز انتظار داریم در بحث مبارزه با آفات همکاری کنند تا این مشکلات به نحو احسن مدیریت شود.

بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد؛ نتایج برگزاری این جشنواره در شهرستان درمیان باید حمایت‌ مالی به واحدهای تبدیلی و تکمیلی راکد شهرستان، ایجاد سردخانه زرشک، حمایت مالی از تعاون روستایی، تثبیت بازار فروش در فصل برداشت و توجه به مشکلات بهره‌برداران زرشک شهرستان درمیان باشد.

 

ش