زرشک به عنوان ناجی کشاورزی خراسان جنوبی در کنار دیگر محصولات مزیت داراین استان است،چرا که وقتی قهر دو دهه ای طبیعت تیشه به ریشه محصولات کشاورزی پر آب بر زد این تک محصول جهانی خراسان جنوبی به تنهایی توانست جایگاه این استان را در ایران و جهان حفظ کند.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی و به نقل از پایگاه خبری خاورستان؛ فرخی در یادداشتی نوشت:خراسان جنوبی به واسطه داشتن این محصول مقاوم با اقلیم آن و تولید ۹۸ درصد زرشک ایران و جهان مقام اول را در دنیا به خود اختصاص داده است.

هرچند تکمیل شدن حلقه های زنجیره تولید و بهره وری از این محصول نیاز به راهی بس طولانی با حمایت ویژه و خاص متولیان امردارد اما اگر کمی دقیق تربه توسعه و دگرگونی اقتصادی که زرشک در کنار زعفران، عناب، انار و گل نرگس می تواند برای خراسان جنوبی رقم بزند با تعمق بنگریم برخی از این دگرگونی ها را در چهره روستاها آن هم با ایجاد بارگاه های زرشک خشک کنی می توانیم ببینم. چرا که اکنون به هر نقطه زرشک خیز خراسان جنوبی که سر بزنی همین ساخت بارگاه های زرشک خشک کنی هویت و چهره جدید به روستاها داده وهمه زرشک کاران سعی می کنند در کنار خانه ها یا در نقاط دیگر بارگاه هایی برای خشک کردن اصولی زرشک ایجاد کنند.

هرچند هزینه های ساخت هم خیلی کم نیست اما هر طور شده اقدام به این کار می کنند تا بتوانند محصولی با کیفیت بیشتر خشک کرده و واسطه ها و دلالان هم نتوانند با قیمت کم زحمت کشید آن ها را از چنگشان در آورند.

دیگر جلوه اقتصادی این یگانه محصول جهانی خراسان جنوبی ایجاد کارگاه های کوچک زرشک پاک کنی و بسته بندی است که در اغلب نقاط زرشک خیز و در برخی نقاط خاص از شهر بیرجند ممر درآمدی برای افرادی است که این کارگاه ها را برپا کرده اند. ازاین کارگاه ها می توان به عنوان محلی به عنوان جمع آوری زرشک از نقاط مختلف استان هم یاد کرد.

جلوه ای دیگر از جنبه اقتصادی این یگانه محصول کارگاه های خانگی ست که اقدام به تهیه حبه زرشک و عناب، لواشک، دمنوش و… می کنند که راه اندازی این کارگاه ها نیز ممر درآمدی برای اغلب زنان خانه دار است.هرچند در استان کارخانه خیلی بزرگی برای فراوری و بهره وری از این محصول که انواع و اقسام محصولات غذایی و دارویی تهیه شود خیلی کم است اما اگر به این مهم هم توجه ویژه ای شود و سرمایه گذاران پا به این عرصه بگذارند به طور حتم می تواند ممر درآمدی افرادی بسیاری در کنار بهره وری لازم از این محصول که در ایستگاه بسته بندی و تهیه شربت و مربا متوقف شده است باشد.

حال که قرار است جشنواره ملی زرشک برای حمایت از این تک محصول جهانی خراسان جنوبی چند روز دیگر برگزار شود لازم است به طوحتم به جلوه های مختلفی از این محصول که می تواند زندگی اقتصادی روستاییان زرشک کارزخم خورده از دودهه قهر طبیعت را دگرگون کند هم توجه شود چرا که رونق اقتصادی روستاها و زرشک کاران اقتصادی فربه تر را برای خراسان جنوبی رقم خواهد زد.

اگر می خواهیم اقتصاد خراسان جنوبی ازرخوت خارج شود و گام در ریل توسعه نهند یکی از شریان های آن همین فعال کردن اقتصاد روستاییان زرشک کار، زعفران و عناب کار است که این مهم امکان پذیر نیست مگر با پهن کردن فرش برای سرمایه گذار آن هم به دور از این که خراسان جنوبی جزیره ای دور افتاده باشد برای اجرای مر قانون در کشو