خراسان جنوبی مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: مقرر شده ۱۲ هکتار زمین در قالب شهرک بارگاهی زرشک در روستای افین به کشاورزان اعطا شود.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی و به نقل از ایسنا خراسان جنوبی؛ محمدعلی حسینی، گفت: اسناد زمین شهرک بارگاهی برای ۱۴۰ نفر آماده شده و در این جشنواره ملی زرشک به افراد به صورت نمادین تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت این شهرک بارگاهی ۲۲۵ انبار است، تصریح کرد: برای ساخت این انبارها تسهیلاتی از سوی جهاد کشاورزی در نظر گرفته شده است که بر اساس متراژ بارگاه با نرخ سود ۱۲ درصد اعطا می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه متراژ بارگاه زرشک ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر است، افزود: تاکنون در خراسان جنوبی برای ساخت حدود ۸۰۰ بارگاه زرشک مجوز صادر که حدود  ۵۰ درصد آن به بهره برداری رسیده است.

حسینی از فعالیت ۸ واحد  فرآوری و نزدیک ۲۸ واحد بسته بندی در حوزه زرشک در استان خبر داد و گفت: زرشک خراسان جنوبی یک محصول کشاورزی شناخته شده نیست و با برگزاری جشنواره‌ ملی زرشک قرار است جایگاه اصلی خود را در بازارهای خارج از استان و حتی خارج از کشور پیدا کند.

وی با تاکید بر ترویج فرهنگ مصرف تازه خوری زرشک و توجه به جنبه دارویی و خوراکی آن، اظهار کرد: اگر بتوانیم زرشک را به صورت‌ تازه خوری ترویج کنیم گام بزرگی در زمینه فروش آن برداشته‌ایم.

حسینی با بیان اینکه اگر زرشک پس از برداشت بسته بندی شود ارزش غذایی آن حفظ شده و جایگاه خود را پیدا می‌کند، یادآور شد: اگر زرشک تازه فرآوری شده و بتوانیم جذب سرمایه گذار داشته باشیم، خواهیم توانست آن را در بازار به قیمت خوب به فروش برسانیم.

جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهر در شهرستان‌های زرشک خیز خراسان جنوبی یعنی زیرکوه، قاینات، درمیان، بیرجند و سربیشه برگزار می‌شود.