پویان گفت: برای جذب سرمایه گذاران در زمینه فراوری محصولات مزیت دار استان مانند زرشک شرایط را تسهیل کنید.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی؛ محسن پویان امروز در جشنواره زرشک در روستای هریوند سربیشه با اشاره به خواص زرشک خواستار تسهیل شرایط سرمایه گذاری برای فراوری این محصول شد و بر ایجاد کارخانه فراوری و تولید کمکل غذایی و دارویی این محصول تأکید و خواستار راه اندازی این مهم شد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی با بیان اینکه حدود 300 سال از عمر زرشک بدون دانه در استان می گذرد، افزود: محصولاتی مانند زرشک می تواند پتانسیل هایی برای اشتغالزایی و ارزآورزی به وجود آورد.

پویان دامه داد: اگر برگزاری این جشنواره در بعد فرااستانی باعث شود هر خانواده ایرانی در روز یک لیوان اب یا شربت زرشک استفاده کنند 20 برابر تولید فعلی در کشور  نیاز خواهد بود.

استاد و متخصص گیاهان دارویی گریزی به خواص ریشه، برگ، ساقه، میوه زرشک زد و گفت: درختچه زرشک شامل برگ، ساقه و... منشأ تولید مکمل و دارو هستند و امید است استانداری و مسئولان برای راه اندازی کارخانجات تولید مکمل دارویی و غذایی زرشک حمایت های لازم را انجام دهند.

به گفته وی ریشه زرشک در کاهش فشار خون، پاکسازی رگ ها، داروی ترک اعتیاد، تنظیم حرکات روده گوارشی مؤثر است و برگ آن نیز برای جلوگیری از زخم روده، سفت شدن لثه، استفاده از آن به عوان دهان شویه و... تأثیر بسزایی دارد.

وی یادآور شد: میوه زرشک نیز برای جلوگیری از کلسترول خون، جلوگیری از افزایش اوره خون، درمان زخم معده، سالک، تقویت کبد و جلوگیری از کبد چرب و... مؤثر است.

وی خواستار ایجاد کارخانه فراوری زرشک و تولید مکمل غذایی و دارویی، ساخت مکمل غذایی ضد پلاک های عروقی برای جلوگیری از سکته و...شد و تأکید کرد: محققان استان حاضر هستند دانش فنی خود را به صورت رایگان  در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند.

پویان از زرشک به عنوان معدن طلا در استان نام برد و گفت: در دنیا و استان زرشک بدون دانه به صورت انحصاری در اختیار ما قرار دارد و امید است این جشنواره بستری برای ارسال زرشک استان به دیگر نقاط کشور و دنیا شد.