به گزار ش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی؛ مهدی جعفری امروز در جشنواره ملی زرشک در روستای فورگ شهرستان درمیان گفت : ۹۸ درصد تولید زرشک دنیا متعلق به خراسان جنوبی است که ۸۵ هزار تن زرشک را تولید می کند.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به قدمت ۲۵۰ ساله تولید زرشک در استان و کم کاری در معرفی این محصول، افزود: با برگزاری جشنواره ملی زرشک ابتدا این محصول مزیت دار را در سطح ملی و در گام بعدی برای افزایش صادرات زرشک تلاش می شود.

 

وی با بیان اینکه امرار معاش ۲۵۰ هزار خانوار استان به زرشک وابسته است، تصریح کرد: در این سالها توسط متولیان و مجموعه های سیاست گذار در زمینه معرفی محصول زرشک بسیار کم کاری شده است.

 

جعفری ادامه داد: ریشه امنیت و اقتصاد در استان و کشور  مرزنشینان از جمله در منطقه درمیان هستند که به نوعی مرزبانی می کنند .

وی با اشاره به تولید زرشک زرشک در درمیان، افزود: تلاش استان برای معرفی محصول  ارزشمند زرشک در سطح ملی و جهانی است و با تبلیغات و معرفی آن  شاهد افزایش تقاضا خواهیم بود لذا کشاورزان نباید محصول زرشک خود را ارزان بفروشند‌.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با گلایه از قیمت گذاری زرشک در خارج استان، افزود: نباید زرشک استان خارج از فصل و بدون کیفیت مطلوب به فروش برسد اما متاسفانه عده ای به خاطر سود محدود خود، منافع ۲۵۰ هزار خانوار بهره بردار زرشک را به خطر می اندازند.

 

جعفری در ادامه بر استفاده از بارگاه های بهداشتی برای خشک کردن زرشک را مورد تأکید و اضافه کرد:  کشاورزان باید به توصیه های کارشناسان ترویج کشاورزی برای تولید محصول باکیفیت زرشک توجه داشته باشند.

 

وی به لزوم توجه به بازار سازی و افزایش قیمت زرشک اشاره کرد و ادامه داد: باید امروز گردشگری مزرعه و توریسم کشاورزی در استان رونق بگیرد و این از اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از ورود شرکت های دانش بنیان برای تولید و فرآوری زرشک استقبال کرد و افزود: تمام اقداماتی که در جشنواره ملی زرشک انجام می شود برای افزایش قیمت و ارتقای معیشت کشاورزان است و همگان باید در این زمینه تلاش کنند.