اختتامیه جشنواره ملی زرشک با حضور مسئولان کشوری و استانی در فرهنگسرای بیرجند برگزار شد استاندار خراسان جنوبی در این مراسم تاکید کرد: توجه ویژه به بازارهای جهانی از طریق دعوت تجار خارجی و معرفی محصول زرشک باید در اولویت‌های استان قرار گیرد.

 

دکتر قناعت از مدیران دستگاه‌های دیگر نیز خواست مشابه برنامه‌ای که برای معرفی زرشک استان برگزار شد، برای ظرفیت های گردشگری و معدنی بی نظیر خراسان جنوبی اجرا شود.

 

وی با بیان اینکه زرشک، یک محصول استرتژیک و هویتی برای استان است، تصریح کرد: این برنامه فاخرو جشنواره ملی زرشک برای این برگزاز شد که اعلام کنیم، زرشک و زحمت کشاورزانی که به تولید این محصول مشغول می باشند، برای ما مهم است.

 

استاندار، محصولات استراتژیک را به عنوان شناسنامه کشاورزی استان معرفی کرد که می‌توانند قابلیت‌های خراسان جنوبی را در کشور و در خارج مرزها معرفی کنند وچنانچه از ظرفیت محصولات استراتژیک استان درست استفاده شده و با برنامه ریزی درست، چرخه تولید را کامل شود می‌توانیم قابلیت‌های خراسان جنوبی را در عرصه‌های ملی و فراملی معرفی کنیم.

 

وی یادآور شد: باید تلاش کنیم شعار "زرشک خراسان جنوبی برای همه ایران" در استان و در رسانه ملی نهادینه شود تا مقدمات رشد کشاورزی فراهم شود.

 

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه 50 هزار خانوار استان به طور مستقیم از محصول زرشک، ارتزاق می‌کنند، گفت: شایسته است آموزش بهره برداران به طور ویژه در دستور کار متولیان قرار گیرد تا شاهد جهش چشمگیری در وضعیت اقتصادی خانوارها باشیم.

 

قناعت با اشاره به جایگاه خراسان جنوبی در تعیین سطوح سازمان برنامه و بودجه، اظهار کرد: بر اساس این تقسیم بندی، خراسان جنوبی جزو استان های کمتر توسعه یافته تعیین شده لذا ما باید با معرفی محصولات استراتژیک و ظرفیت های گردشگری و کشاورزی موجود، به ارتقاء این جایگاه کمک کنیم.

 

وی بیان کرد: در همین زمینه کمک به افزایش میزان فروش، ایجاد شور و نشاط و امید در بین کشاورزان، افزایش سطح بهره برداری و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی باید از برنامه‌های اولویت دار مدیران و متولیان استان باشد.

 

قناعت با اشاره به قدمت بیش از 250 ساله زرشک در استان، تصریح کرد: ما می‌توانیم با برنامه ریزی خوب و ترغیب شرکت‌های دانش بنیان به ورود به عرصه فرآوری، آینده ای روشن و مطلوب را برای زرشک استان رقم بزنیم.

 

استاندار با بیان اینکه جشنواره کاری ارزشمند و فاخر بود، گفت: 14 کمیته ذیل جشنواره، 60 عنوان برنامه را در دستور کار قرار دادند و با برگزاری مراسم ویژه ای در 5 شهرستان بیرجند، درمیان، سربیشه، قاینات و زیرکوه اتفاقات خوبی را رقم زدند.

 

وی با اشاره به دغدغه‌های کشاورزان، اظهار کرد: این که اشاره شد جشنواره ارزشمند و قابل تقدیر است اما نباید به همین قدر بسنده شود بلکه باید خروجی مناسبی به نفع کشاورزان داشته باشد، کاملاً درست است و بر اساس اهدافی که برای جشنواره تعیین شده، بازارسازی و ایجاد بازارهای جدید و نیز افزایش قیمت زرشک در راستای کمک به معیشت کشاورزان از جمله برنامه‌هایی است که به طور ویژه دنبال می‌شود.

۲ خط انتقال آب به خراسان جنوبی در حال پیگیری است

استاندار خراسان جنوبی گفت: ۲ خط انتقال آب به خراسان جنوبی از خلیج فارس و دریای عمان را در دست پیگیری داریم تا با تحقق این طرح‌ها دغدغه بخش کشاورزی و صنعت استان رفع شود. انتقال آب از خلیج فارس به سه راهی سرچشمه رسیده و از آنجا خط سوم به سمت اصفهان، خط اول به سمت یزد و خط دوم به سمت کرمان و خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

 

وی گفت: به جهت اینکه بخش خصوصی این طرح را انجام می‌دهد لذا استان‌های با توان مالی بیشتر بخش خصوصی فعال‌تری هم دارند و لوله‌گذاری و احداث شبکه انتقال آب با سرعت انجام می‌شود.

 

قناعت افزود: برای اینکه خط انتقال آب خلیج فارس به کرمان و سپس به خراسان جنوبی برسد، ممکن است زمان‌بر شود لذا یکی از پیگیری‌های جدی دولت و مجلس، ایجاد خط چهارم بود که انتقال آب از دریای عمان است.

 

وی گفت: چون این خط انتقال مصوبه دولت است لذا با بودجه دولتی انجام می‌شود و از چابهار به زاهدان مصوبه دارد که ما نیز پیگیر اخذ مصوبه هستیم تا ادامه آن به خراسان جنوبی برسد و پیگیری‌هایی با نهاد ریاست جمهوری، هیات دولت و معاونت اجرایی رئیس جمهور داشته‌ایم.

 

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: خط چهارم یعنی انتقال آب از دریای عمان را پیگیر هستیم تا دغدغه کشاورزان و زرشک‌کاران رفع شود لذا هم خط چهارم و هم خط دوم انتقال آب از خلیج فارس را پیگیری می‌کنیم تا هر کدام که میسر باشد، سریعتر انجام شود.