در حالی این روزها کار برداشت زرشک در خراسان جنوبی آغاز شده که این استان خاستگاه زرشک بی‌دانه جهان است و محصولی است که سوغاتی مناسب برای همه سلیقه‌ها به شمار می‌رود و ارزآوری خوبی برای کشور و استان دارد.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره ملی زرشک و به نقل از خبرگزاری تسنیم در بیرجند،اگر هوای کویر را کرده باشید و اگر حال و هوای گشت و گذار در میان کاروانسراهای قدیمی، آب انبارها، نخلستان‌ها، کوه‌های مریخی، انواع معادن و سفر به میان گل‌های خوش عطر و بوی نرگس و گل‌های ارغوانی رنگ زعفران را کرده باشید، خراسان جنوبی بهترین مقصد برای سفر شما است.

استانی که گر چه کویری است، اما وجود جاذبه‌ها و محصولات استراتژیک خاصش در هر فصلی چشم‌ها را به سمت و سوی خود خیره می‌کند، آن گونه که این روزها با سفر به این استان می‌توانیم شاهد پهن شدن فرش قرمزی از زرشک باشیم.زرشک خاستگاه تولیدش در استان خراسان جنوبی است، محصولی که همچون نگین‌های یاقوت به روی درختچه‌ها خودنمایی می‌کنند. حال اگر در فصل پاییز گذرتان به استان خراسان جنوبی افتاد به هیچ وجه فرصت خرید زرشک‌های مرغوب این منطقه را از دست ندهید.

زرشک محصولی استراتژیک است که در زمینه اشتغال و تولید نقش بسیار زیادی دارد و خراسان جنوبی در حالی اولین تولیدکننده زرشک در دنیا است که مردمانش سهمی اندک از این جهانی بودن دارند. جای جای خراسان جنوبی این روزها میزبان برداشت یاقوت سرخ است. یاقوتی که کشاورزان برای برداشتش یک سال زحمت می‌کشند و خون دل می‌خورند، اما فصل برداشت که می‌رسد سر و کله دلالان پیدا می‌شود و کشاورز به دلیل نداشتن جایگاه نگهداری و امکان فرآوری محصول مجبور است آن را به قیمت پایین به دلال بفروشد.

زرشک، زعفران و عناب در خراسان جنوبی از آن جهت استراتژیک نامیده می‌شود که علاوه بر بی‌نظیری در دنیا می‌توان با آنها قسمتی از اقتصاد خراسان جنوبی را رونق داد و مسئولان در تنگنای مشکلات سعی کردند این محصول استراتژیک را به دنیا بشناسانند.

زرشک محصولی که گرچه ارزآوری و سوددهی زیادی دارد و تا یک ماه آینده فصل پرکار برداشت این محصول آغاز می‌شود، اما آنچه کابوسی برای زرشک‌کار خراسان جنوبی شده این است که حکایت تلخ سال‌های گذشته برای آنها تکرار شود. حکایت تلخ تالارها و جایگاه‌های نگهداری مملو از زرشکی که بر روی دست بهره‌بردارانش مانده و خریداری ندارد.

درصد زرشک ایران در این استان کویری تولید می‌شود و سال گذشته حدود 11 هزار تن زرشک خشک در خراسان جنوبی تولید شده و پیش‌بینی تولید زرشک تازه امسال 84 هزار تن است.

امسال باید از تجربیات سال گذشته درس گرفت و برنامه‌های حمایتی از کشاورزان را افزایش داد تا زحمت کشاورزان به هدر نرود و افراد بتوانند به سود واقعی خود برسند.

در چند سال اخیر برنامه‌های مختلفی برای حمایت زرشکاران اجرا شده که یکی از آن‌ها خرید توافقی یا حمایتی بوده است. هر چند کشاورزان معتقند این طرح نتوانسته به خوبی اجرا شود، اما برنامه‌ریزی برای اجرای بهتر آن در امسال، می‌تواند از بار مشکلات کشاورزان بکاهد و امید را در آن‌ها زنده کند.

یکی دیگر از اقداماتی که قرار است امسال در خراسان جنوبی برای معرفی زرشک انجام شود، برگزاری جشنواره ملی زرشک است که اهداف مختلفی را دنبال می‌کند.

زرشک خراسان جنوبی باید معرفی شود تا با شناخته شدن در بازار‌های جهانی، دل مشتریان را به دست آورد و از این راه قیمت آن نیز افزایش یابد و صادرات محصول نیز رو به فزونی رود.

این روزها 50 هزار زرشک‌کار در مزارع خوش آب و رنگ زرشک کار خود را از 19 هزار هکتار باغات زیرکشت این محصول آغاز کرده‌اند. این روزها علاوه بر شهرستان زیرکوه که خاستگاه تولید زرشک است از شمال تا جنوب و تا شرق استان کشاورزان در حال برداشت این محصول هستند. محصولی خوش آب و رنگ که خواص زیادی از جمله خواص آنتی‌اکسیدانی دارد محصولی که یا به صورت تازه و یا به صورت خشک مصرف می‌شود.رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: 50 هزار بهره‌بردار کار برداشت زرشک را از 19 هزار و 485 هکتار باغات آغاز کردند.

مهدی جعفری با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود 84 هزار تن زرشک امسال در استان خراسان جنوبی برداشت شود، افزود: 98 درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و از 19 هزار و 485 هکتار سطح زیر کشت این محصول امسال 84 هزار تن زرشک تر بهره‌برداری خواهد شد.