زین پس فصلی نو بر کتاب گردشگری خراسان جنوبی باید اضافه شود و آن هم گردشگری کشاورزی است چرا که با این اقدام شناخت ها نسبت به قطب تولید زرشک جهان یعنی خراسان جنوبی بیشتر می‌شود.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره ملی زرشک و به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، فرخی در یادداشتی نوشت: پاییز که بر اریکه پادشاهی فصل ها می نشیند کارگاه رنگ ریزی طبیعت هم دست به کارمی شود تابلوهای بسیار زیبایی را در سالن نمایشگاه این فصل از سال به نمایش می گذارد. زیبایی ها این فصل در هر نقطه ای از ایران زمین با نقطه ای دیگر بنا به اقلیم های متفاوتی که بر آن حاکم است متفاوت است. اما در خراسان جنوبی این زیبایی چون با فصل برداشت محصولاتی خاص و بی نظیر در دنیا همزمان است رنگ و بویی دیگر دارد و شاید به تعبیری دیگر باید گفت آغاز فصل گردشگری این خطه از ایران زمین با پاییز شروع می شود چرا که علاوه بر آغاز فصل برداشت یگانه محصولاتی چون زرشک و زعفران که یکی پس از دیگری فرا می رسد فصل گردشگری کویر بی نظیر و جهانی لوت و دیگر کویرهای آن نیز شروع می شود.

پس به گزاف هم نخواهد بود تا از پاییز به عنوان فصل پررونق گردشگری خراسان جنوبی یاد کنیم چرا که درکنار رونق گردشگری کویر نوردی می توان تورهای گردشگر ان طبیعت گرد را به باغ های زرشکی و زعفران زارها نیز برد تا علاوه بر آشنایی با این یگانه محصولات جهانی با نحو کاشت،داشت و برداشت و از همه مهم تر فرآوری آن نیز آشنا شوند و برای تازه خوری نیز زرشک تر را از زرشکاران خریداری کنند.

برخی نیز که خواهان زرشک خشک برای مصارف دیگر هم باشند می توانند پیشاپیش به زرشکار به صورت مستقیم و بدون واسطه سفارش دهند.

این تورهای گردشگری می توانند علاوه بر طبیعت گردان به تورهایی برای دانش آموزان، دانشجویان عکاسان، خبرنگاران داخلی و خارجی، استادان دانشگاه داخلی و خارجی ، تجار داخلی و خارجی و… نیز برای دیدن از باغ های یک دست زرشک و زعفران زارها تسری یابد.

چرا که این دید و بازدیدهایی که هم فال است هم تماشا می تواند راهگشای بسیاری از سد های جلوی پای زرشکاران باشد.

این روزها که خراسان جنوبی در تدارک برگزاری بزرگ ترین رویداد ملی زرشک آن هم در پایتخت طلای سرخ جهان (زعفران) و یاقوت سرخ دنیا (زرشک) است این موقعیت برای شکوفایی گردشگری کشاورزی این استان فراهم است تا از دامن های سرخ این سرزمین که در نتیجه قهر دو دهه ای طبیعت جای همه محصولات به دشت های یک دست زرشک سپرده شده توری ملی برای دیدن زرگترین باغ زرشکی دنیا در قطب آن یعنی افین و دیگر نقاط زرشک خیز خراسان جنوبی فراهم آید تا علاوه براین که حظ لازم را زیبایی های طبیعت و پاییزی زرشک می برند با سختی و مشقات کاشت، داشت و برداشت این یگانه محصول جهان آشنا می شوند و کارشناسان و اهل فن راهکارهایی نیز برای فروش بهتر و روی دست نماندن این محصول ارائه دهند.

زین پس باید فصلی نو بر کتاب گردشگری خراسان جنوبی این دیار از ایران زمین اضافه شود آن هم گردشگری کشاورزی است چرا که با این اقدام شناخت ها نسبت به قطب تولید زرشک جهان یعنی خراسان جنوبی بیشتر و بیشتر شده و این شناخت ها می تواند زمینه ساز برون رفت از چالش های پیش روی زرشکاران و دیگر زنجیره های وابسته به این‌ تک محصول جهانی شود.

امید که در جشنواره ملی زرشک کمی از جراحت تیغ‌های تیز یاقوت‌های سرخ بر جان و روح زرشکاران کاسته شود و حداقل دولتمردان خرید تضمینی زرشک را برای زرشکاران مصوب کنند تا دغدغه فروش را نداشته باشند.