این روزها که برداشت زرشک در نقاط مختلف خراسان جنوبی در حال انجام است و باید رفت از نزدیک فعالیت زرشک‌کاران خراسان جنوبی را دید.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره زرشک خراسان جنوبی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند؛ همزمان با روزهای برداشت زرشک هر گوشه‌ای از این سرزمین زرخیز را دسته‌های سرخ رنگی آراسته که در دنیا تک و یگانه است و نام خراسان جنوبی بر تارک دنیا با نام همین یاقوت‌های سرخ خاص و بی‌نظیر می‌درخشد و مقام اولی خراسان جنوبی نیز در جهان به واسطه همین محصول سازگار با اقلیم آن است.

این روزها فرش قرمز کشاورزی خراسان جنوبی نیز به واسطه همین دانه دانه‌های ریز که از میان تیغ‌های تیز درختان زرشک روییده بیشتر از همیشه پا می خورد آن هم در این برهه‌ای که آسمان قهرش را طولانی کرده و روی آشتی با این سرزمین تشنه ندارد.

خراسان جنوبی قرار است از 20 مهر ماه میزبان مهمانان داخلی و خارجی باشد و همه مسئولان و دست اندرکاران دست در دست داده برای رونق هر چه بیشتر این یگانه محصول جهانی و کشاورزان چشم امید به این حمایت‌ها و تدابیر دوخته‌اند.

زن کشاورزی که در ابزار فروشی با خبرنگار ما گفت‌وگو می‌کند از حال و روز این روزها می‌گوید: چک سال قبل محصولش زرشکش را هنوز یک ماهی بیش نیز که نقد کرده که نصف این مبلغ یعنی 4 میلیون تومان هزینه تیلرزنی باغ‌های زرشک امسالش در فرودین ماه شده و بقیه آن هم هزینه آبیاری زمین‌ها شده است، یعنی 8 میلیون درآمدش از زرشک فقط هزینه کارگری و تیلرزنی نیمه اول امسال شده و هنوز هزینه‌های برداشت محصول سال جدید و باقی هزینه‌ها باقی مانده است.

وی که برای خرید قیچی زرشک بازکنی معمولی به بازار آمده است ادامه داد: همین قیچی را سال قبل 45 هزار تومان و امسال دو برابر خریدم این تنها بخش اندکی از هزینه‌ها است.

به گفته وی طولانی شدن قهر طبیعت سبب شده تا اغلب روستاییان به کشت و توسعه زرشک که سازگاری بهتری با اقلیم خراسان جنوبی دارد روی آورند، اما در قنات‌ها برای همین محصولات کم آب بر هم آبی برای آبیاری نیست و گاهی مجبوریم تانکر آب خریداری کنیم که با درآمد اندکی از فروش زرشک داریم به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

این کشاورز عنوان کرد: این روزها باید سور و سات زرشک چینی آماده کرد، چون همین امروز و فردا برداشت محصول آغاز می‌شود. ابزار زرشک چینی، بقچه‌های جمع‌آوری زرشک، تمیز کردن و آماده کردن بارگاه‌های زرشک خشک‌کنی و غیره تنها بخشی از اقداماتی است باید مهیا شود.

وی افزود: خوشبختانه مشکلی برای مکان خشک کردن زرشک نداریم، اما اغلب کشاورزان جایی برای خشک کردن زرشک ندارند و مجبورند محصولشان را روی درخت به قیمت اندک به فروش برسانند یا زرشک‌ها را در خرمن و فضای آزاد خشک کنند که مخاطراتی دارد چرا که برف و باران و باد محصول زرشک‌کاران را تهدید می‌کند و اگر در فصل پاییز شاهد بارندگی باشیم به طور حتم محصول آنها از بین خواهد رفت.

یکی از کشاورزان درمیانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: در مناطقی مانند درمیان که یکی از قطب‌های زرشک خیز خراسان جنوبی اغلب افراد بارگاه زرشک خشک کنی دارند و زرشک‌ها را با قیچی برداشت می‌کنند، برای همین یک سال در میان محصول می‌دهد چون شاخه‌هایی که زرشک داشته بریده می‌شود و سال بعد شاخه جدید در می‌آید، اما بدون زرشک که برای‌ سال بعد آماده محصول می‌شود.

وی عنوان کرد: در برخی نقاط همانند زیرکوه نیز با چوب زرشک را از شاخه‌ها جدا می‌کنند برای همین هر سال محصول دارند، اما این نوع زرشک چندان خریدار ندارند اما زرشک‌های رو تالاری مانند درمیان مشتریان خاص خودش دارد و بهترین نوع زرشک یعنی پلویی است.

این بهره‌بردار زرشک شهرستان درمیان اظهار داشت: شب برداشت محصول مادر خانواده ابزار کار را شامل قیچی‌ها، دستکش‌ها، بقچه‌های جمع‌آوری زرشک، لباس‌های مخصوص برداشت را آماده می‌کند و پدر خانواده هم تالار زرشک‌ خشک کنی را چند روز قبل آماده می‌کند.

وی گفت: اول صبح بعد از صبحانه پدر و مادر به همراه کارگران و فرزندان راهی باغ زرشکی می‌شوند. هر کارگری بقچه‌ای را زیر یک درخت پهن می‌کند و قیچی به دست می‌گیرد و شاخه‌های زرشک را یکی یکی می‌برد و روی بقچه می‌ریزد و هر جا دستشان نمی‌رسد افرادی که قد بلندترند یا با چهار پایه و نردبان شاخه‌ها را می‌چینند.

این کشاورز ادامه داد: دو نفر مسئول جمع کردن و بستن بقچه‌ها می‌شوند تا با وانت یا هر وسیله نقلیه دیگر زرشک‌ها را به تالارهای زرشک خشک کنی منتقل کنند و بعد از انتقال با چهار شاخ، شاخه‌ها را به بالای داربست‌ها منتقل می‌کنند تا خشک شود.

این کشاورز درمیانی اظهار داشت: این روزها کار و کاسبی دلال‌ها حسابی گرم است و به سراغ کشاورزانی می‌روند که جایی برای خشک کردن محصول ندارند و مجبورند محصول را روی درخت به قیمت پایین به فروش برسانند.

این روزها کارگاه‌های زرشک پاک‌کنی نیز کار و بار آنها سکه است و در حال پاک و تمیز کردن زرشک‌های سال قبل هستند تا آنها را به دست مشتریان در دیگر نقاط کشور برسانند.

آری این روزها به هر نقطه‌ای از مناطق زرشک خیز خراسان جنوبی سر بزنی جلوه‌ از زیبایی‌های یاقوت سرخ را می‌بینیم که خودنمایی می‌کند.