به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، محمدحسین اکبری با بیان اینکه کشت پنبه بعنوان طلای سفید در خراسان جنوبی یکی از ظرفیت‌های بی بدیل بخش کشاورزی است، گفت: پیش بینی می شود که در سال جاری از سطح زیر کشت پنبه مزارع استان ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن پنبه برداشت شود.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی افزود: پنبه از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در کشاورزی این استان داشته و به عنوان یکی از محصولات راهبردی شناخته می‌شود و در بسیاری از شهرهای خراسان جنوبی چون بشرویه و سرایان یکی از محل‌های درآمد کشاورزان محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: علاوه بر این، کشت پنبه نقش مهمی در حفظ محیط زیست نیز دارد چرا که ریشه‌های پنبه به تثبیت خاک کمک می‌کنند و همچنین این گیاه در جذب گرد و غبار و آلودگی هوا نقش مهمی دارد.

اکبری گفت: در کنار افزایش سطح زیر کشت، توجه به ارتقای کیفیت تولید نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از روش‌های نوین کشاورزی، به‌کارگیری دانش روز و همچنین توسعه صنایع تبدیلی می‌تواند به افزایش ارزش افزوده پنبه و رونق هر چه بیشتر این محصول در خراسان جنوبی کمک کند.

سرپرست جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این زمینه با اشاره به اینکه کشت پنبه در سطح ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع خراسان جنوبی در حال انجام است، عنوان کرد: کشت پنبه تا پایان خرداد ماه در خراسان جنوبی ادامه دارد.

وی افزود: پیش بینی می‌شود که در سال جاری از این سطح زیر کشت پنبه مزارع استان ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن پنبه برداشت شود.

وی ادامه داد: در ۱۱ شهرستان از ۹ شهرستان خراسان جنوبی کشت پنبه وجود دارد و بیشترین سطح زیر کشت نیز مربوط به شهرستان‌های بشرویه، سرایان و قائنات است.

وی با بیان اینکه در سال جاری کشت پنبه حدود پنج درصد کاهش دارد، افزود: علت آن را باید در مواردی چون واردات پنبه در فصل برداشت محصول و در نتیجه کاهش قیمت و کاهش خرید و رسوب محصول تولیدی جست و جو کرد.

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی چهار هزار و ۵۰۰ نفر بهره بردار پنبه داریم، یادآور شد: استان ما رتبه ششم تولید پنبه را در کشور به خود اختصاص داده است.

سرپرست جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به منظور حمایت و کمک به پنبه کاران تأمین و تدارک نهاده‌های تولید از جمله دو هزار و ۶۰۰ تن کود شیمیایی یارانه دار را برنامه ریزی کرد.

اکبری یادآور شد: ما در جهاد کشاورزی از هیچ تلاشی برای کمک به پنبه کاران پرتلاش استان فروگذار نخواهیم کرد.

 
 
 

1000 Characters left


Visitor statistics

Today0
Yesterday0
This Month0
Total114134